@article { author = {arashpour, Alireza and Zahmatkesh, Majid}, title = {The Capacity of the Contemporary International Law in Recognition of the Concept of Cultural Genocide}, journal = {International Law Review}, volume = {34}, number = {شماره 57 (پائیز - زمستان)}, pages = {197-227}, year = {2017}, publisher = {Center for International Legal Affairs of the Presidency}, issn = {2251-614X}, eissn = {2645-4858}, doi = {10.22066/cilamag.2017.27970}, abstract = {The concept of “cultural genocide”, ie. the deliberate destruction of monuments, identity or culture of a group without its physical removal, although specified in Article 3 of the Draft Convention of Genocide, was finally removed from the final text and limited the genocide to killing a national, ethnic, racial and religious group. Other binding international instruments as well as some international case law so far have refused to accept this concept. However, there are still crimes and acts that are being committed based on cultural factors or intentionally for destruction of cultural symbols and traditions and they are not defined as the international crimes and genocide. But, they are closest to the concept of cultural genocide or cultural destruction. This article aims to consider capacities of the contemporary international law in recognition of the concept of cultural genocide and criminalization of the offences committed against a nation’s culture in a new approach. Finally, it concludes that present positive international law does not accept this theory, yet signs of this concept’s grounds of appearance can be traced.}, keywords = {Genocide,Cultural Genocide,Culture,Destruction,criminalization,Binding Instruments}, title_fa = {ظرفیت های نظم کنونی حقوق بین‌الملل در شناسایی مفهوم ژنوسید فرهنگی}, abstract_fa = {مفهوم یا نظریه ژنوسید فرهنگی که به تعبیری عبارت از امحای عمدی یادمان­ها، هویت یا فرهنگ یک گروه، بدون حذف فیزیکی آن گروه است، هرچند در ماده 3 پیش­نویس کنوانسیون ژنوسید آمده بود، در متن نهایی به‌کلی حذف شد و انواع ژنوسید، به کشتن گروه­های ملی، قومی، نژادی و مذهبی محدود شد. سایر اسناد بین­المللی الزام­آور و همچنین تا حدودی رویه‌قضایی بین­المللی نیز تا کنون از پذیرش این مفهوم، سر باز زده­اند. باوجود این، در جهان معاصر، جنایت­ها و اعمالی دیده می­شود که یا بر پایه عوامل فرهنگی یا به قصد نابودی نشان­ها و سنت­های یک فرهنگ صورت می­گیرد که در تعریف هیچ­یک از جنایات بین­المللی و ازجمله ژنوسید فیزیکی گنجانده نمی‌شوند اما نزدیک­ترین حالت به مفهوم ژنوسید فرهنگی یا نابودسازی فرهنگی هستند. بنابراین، نظر به انکارناپذیری برخی واقعیات جهان معاصر، این مقاله سعی دارد ظرفیت­های حقوق بین­الملل کنونی را در شناسایی نظریه ژنوسید فرهنگی و درنتیجه، جرم­انگاری اعمال صورت‌گرفته علیه فرهنگ یک ملت، بسنجد. این بررسی با نگاهی نوین صورت می­گیرد که در نهایت به این نتیجه می­رسد که هرچند حقوق بین­الملل موضوعة معاصر، تاب پذیرش این نظریه را ندارد، می­توان نشانه‌هایی از وجود زمینه­های بروز این مفهوم را یافت.}, keywords_fa = {ژنوسید,ژنوسید فرهنگی,فرهنگ,نابودسازی,جرم انگاری,اسناد الزام آور}, url = {https://www.cilamag.ir/article_27970.html}, eprint = {https://www.cilamag.ir/article_27970_d7c0cc76b6dab01824f2af9d30061099.pdf} }