per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
11
45
10.22066/cilamag.2016.17396
17396
استقلال کوزوو: بررسی مشروعیت جدایی یکجانبه در حقوق بین الملل
The Independence of Kosovo: The Legality of Unilateral Secession in International Law
ستار عزیزی
s.azizi@basu.ac.ir
1
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
ایالت کوزوو در 17 فوریه 2008 علیرغم اعلام مخالفت شدید صربستان، روسیه و چین، اعلامیه استقلال خود را صادر نمود که تا زمان نگارش این مقاله از سوی 41 کشور بهرسمیت شناخته شده است. علمای حقوق بینالملل در خصوص مشروعیت جدایی یکجانبه در حقوق بینالملل، دو موضع متفاوت اتخاذ کردهاند. گروه اول بر این اعتقادند که در حقوق بینالملل، حقی برای مردمِ ساکن در قسمتی از سرزمین یک دولت برای جدا شدن یکجانبه و بدون کسب رضایت دولت پیشین وجود ندارد و قواعد حقوق بینالملل از جمله اصل حفظ تمامیت ارضی دولتها از یکپارچگی سرزمینی کشورها حمایت میکنند. اما گروهی دیگر بر این باورند که در نظام حقوق بینالملل قاعدهای در مورد «حق جدا شدن» یا «ممنوعیت جدا شدن» یکجانبه قسمتی از سرزمین یک دولت، نفیاً یا اثباتاً وجود ندارد و دولت جدید درصورتی که بتواند بهصورت مؤثر به اعمـال حاکمیـت بپـردازد، مـوجودیت آن بـهعنوان تابع جدید حقوق بینالملل قابل پذیرش خواهد بود. در این مقاله پس از بررسی دو رهیافت فوقالذکر، مورد کوزوو بهعنوان آخرین دولتی که بهصورت یکجانبه اعلام استقلال نموده واکنش و موضع جامعه بینالمللی جهت تبیین عملکرد جدید دولتها در این ارتباط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فرضیه مورد نظر نگارنده آن است که قضیه کوزوو نشان میدهد که نظریه دوم در نظام حقوق بینالملل کنونی بیش از رهیافت اول میتواند بیانگر رویه و عملکرد دولتها باشد، مضاف بر آنکه بهنظر میرسد بهموجب قاعدهای در حال ظهور که حق تعیین سرنوشت خارجی را در موارد نقض سیستماتیک حقوق بشر قابل مطالبه میداند، میتوان اعلام استقلال کوزوو را مشروع دانست.
In February 2008, the Provisional Institutions of Self-Government, an assembly under UNMIK, declared the independence of the territory of Kosovo as the Republic of Kosovo despite strong opposition by Serbia, Russia and China which is recognized by 41 states until now. International Jurists have taken two different approches towards the legallity of unilateral secession in international law. The first group belives that there is no right of unilateral secession in international law without the consent of the state, and that international law prohibits unilateral secession and safegurds the territorial integrity of the states. The Secound group advocates the idea that while there may generally be no right to secede. The international law has long recognized a privilege of secession and has not in any way prohibited that. When a secession is achieved in fact, it is recognized in international law.This article, studies the independence of Kosovo as well as the reactions and practice of the states regarding the matter.
https://www.cilamag.ir/article_17396_88f839c72023096359ca945f498b9bf4.pdf
حق تعیین سرنوشت داخلی و خارجی
کوزوو
جدایی یکجانبه
انحلال
وضعیت غیراستعماری
اقلیتها
تمامیت ارضی
استقلال
شناسایی
Autonomy
Self-Determination Right
Kosovo
Unilateral Secession
dissolution
Non-Colonial Situation
Minorities
Territorial Integrity
independence
recognition
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
47
89
10.22066/cilamag.2008.17525
17525
رویة دیوان اروپایی در ارتباط با مصونیت دولتها از اقدامات اجرائی
European Court Practice Concerning State Immunity from Enforcement Measures
آگوست رینیش
1
امیرساعد وکیل
2
استاد حقوق بینالملل و حقوق اروپایی در دانشگاه وین
دانشجوی دورة دکترای حقوق بینالملل عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
رویة دادگاههای ملی در اروپا در مورد مصونیت اجرایی تا متحدالشکل شدن فاصله زیادی دارد. در طول دهههای پیشین، اصول مشترک مشخصی پدیدار شده است. از مصونیت مطلق از اقداماتاجرایی، بهطور گسترده اجتناب شده و تقریباً تمام دادگاهها دیدگاههای مضیقی را به اشکال مختلف نسبت به آن برگزیدهاند. اقدامات اجرایی معمولاً در صورت انصراف یا در مورد اموال مشخص تجویز میشود. در عمل، مهمترین استثناء مصونیت به اموال غیردولتی مربوط است. در نخستین گام، هدف از اموالی که قرار است موضوع اقدامات اجرایی واقع شوند، تعیین میکند که آیا مشمول مصونیت هستند یا نه. هدف این مقاله بررسی رویة قضائی 50 سال گذشته در اروپاست تا نشان دهد آیا تلاشهای مختلفی که برای تدوین قواعد در سالهای اخیر صورت گرفته و مهمترین آنها کنوانسیون سازمان ملل متحد درخصوص مصونیت قضائی دولتها و اموال آنها مورخ 2004 میباشد، در واقع، همین رویه را تدوین کرده یا از آن عدول میکند.
https://www.cilamag.ir/article_17525_eb705480656b8a7297bddaee489b0094.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
91
122
10.22066/cilamag.2008.17526
17526
مسئولیت بینالمللی نقض حقوق اسیران جنگی ایرانی در عراق
International Responsibility for Violation of The Rights of the Iranian POWs in Iraq
علی داعی
1
دانشجوی دورة دکترای حقوق بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
در طول هشت سال دفاع مقدس حدود 000/40 ایرانی به اسارت نظامیان عراقی درآمدند. علیرغماینکه دولت عراق طرف کنوانسیونهای 1949 ژنو و ملزم به قواعد عرفی حمایت از اسیران جنگی بود، ابتداییترین حقوق اسیران جنگی ایرانی رعایت نمیشد. تا حدی که میتوان گفت عملکرد عراقیها در این زمینه کلکسیونی از موارد نقض عمده حقوق بینالملل بشردوستانه بود. با توجه به اینکه این اقدامات جنایت جنگی محسوب و موجب مسئولیت کیفری فردی و مسئولیت بینالمللی دولت براساس حقوق بینالملل میشوند، در این جستار ضمن بررسی اصول و قواعد مربوط به حمایت از اسیران جنگی در حقوق بینالملل بشردوستانه، با استناد به دو گزارش هیأتهای تحقیق دبیرکل سازمان ملل در سالهای 1985 و 1988، گزارشهای بازدید نمایندگان کمیته بینالمللی صلیب سرخ از بازداشتگاههای اسیران ایرانی در عراق، مصاحبه با تعدادی از اسیران آزاد شده ایرانی و کتب خاطرات آنان، موارد نقض حقوق اسیران جنگی ایرانی در عراق مستند خواهد شد. بهدنبال آن مسئولیت کیفری جنایتکاران جنگی عراقی و مسئولیت بینالمللی دولت عراق مطرح و شیوههای جبران خسارت اسیران جنگی ایرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
During the imposed war on Iran between 1980 – 1988, Iraqi forces detained about 40000 Iranian combatants and civilians and considered them as prisoners of war. Although Iraq was a party to the Geneva Conventions of 1949, Iranian POWs become victims of various grave breaches of international humanitarian law by that regime.
Hence these violations are sanctioned under international law and engage the personal criminal responsibility and international responsibility of that state, in this article, first the rights of POWs under International Humanitarian Law will be discussed then the grave breaches of the rights of Iranian POWs in Iraq will be proved by reference to ICRC reports on visits to Iranian POWs camps in Iraq. It consists of the two reports of the missions dispatched by the UN Secretary-General on the situations of POWs in Iran and Iraq and interviews with Iranian POWs. The issue of personal criminal responsibility of Iraqi war criminals and the international responsibility of Iraq as well as the reparation to Iranian POWs will be examined later with a special look into the UN General Assembly's 2006 resolution on basic principles and guidelines on the right to a remedy and reparation for victims of gross violations of International Human Rights Law and serious violations of International Humanitarian Law.
https://www.cilamag.ir/article_17526_d6c672ec44bf0ae11556f046145bf08f.pdf
: اسیران جنگی
کنوانسیون سوم ژنو
قربانیان نقضهای عمدة حقوق بینالملل بشردوستانه
تکلیف رعایت و تضمین رعایت
مسئولیت کیفری فردی
مسئولیت بینالمللی دولت
شیوههای جبران خسارت
Prisoners of War
Geneva Conventions
International humanitarian law
Criminal Responsibility
International Responsibility
Reparation
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
123
139
10.22066/cilamag.2008.17527
17527
سوانح احوال «شارل دو ویشر»: زندگی یک حقوقدان نمونه
An Exemplary Lawyer's Life: Charles de Visscher (1884-1973)
فرانسوا ریگو
1
ترجمه: محسن محبی
2
این نوشته مروری است بر زندگی «شارل دوویشر» (Charles de Visscher) در نخستین سالهای زندگی علمی او در دانشگاه «گنت» (Gent) (بلژیک)، تصویر کوتاهی از زندگی او در لندن در طول جنگ جهانی اول، تدریس در دانشگاه کاتولیک لوون در 1931، نقش او در کمیته سیاسی مخفی که در زمان جنگ جهانی دوم تشکیل شده بود و با دولت در تبعید بلژیک که در لندن مستقر بود، تماس دائمی داشت، و بالاخره مروری است بر زندگی او در سالهایی که بهعنوان قاضی در دو دادگاه جهانی یعنی دیوان دائمی بینالمللی دادگستری (PCIJ) و نیز دیوان بینالمللی دادگستری (ICJ) عضویت داشت. زندگی شارل دوویشر، نمونهای است از زندگی حقوقدانی که اندیشهورزی کرد و اندیشههای خود را زیست.
https://www.cilamag.ir/article_17527_ebcde5388329cbd19db4e0f48e240ca4.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
141
184
10.22066/cilamag.2008.17528
17528
جامعه بینالمللی و مقابله با نقض حقوق بشردوستانه در بحران دارفور
International Community and Contrasts with the Violence of Humanitarian Law in Darfur Crisis (Sudan)
عطیه باباخانی
1
کارشناس ارشد حقوق بینالملل
جنگهای داخلی سودان پس از استقلال این کشور در سال 1956، میان اعراب مستقر در شمال و مسیحیان و دیگر اقوام جنوب کشور آغاز شد که هر یک آثاری دهشتناک بر جای گذاشت و تراژدی دارفور بهعنوان جدیدترین بخش این ددمنشیها و خشونتها، مهلکترین آنها نیز نام گرفت. بحران دارفور سودان که عنوان وخیمترین بحران انساندوستانه جهان را از آن خود کرده و همچنان ادامه یافته است صحنه غمبار درگیریهای وحشیانه و خونبار و نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بوده است. مخاصمه دارفور از اواخر سال 2002 و اوایل 2003 و به دنبال حمله دو گروه شورشی«ارتش آزادی بخش سودان» و «جنبش عدالت و برابری» به پایگاههای پلیس محلی و تأسیسات دولتی و غارت و تاراج اموال به اتهام اعمال تبعیض ناروا توسط دولت حاکمه سودان به نفع اعراب آغاز شد. در پاسخ به این اقدامات دولت سودان که حملات اولیه را جدی تلقی نکرده بود با بهرهگیری از تنشهای قومی میان اعراب و سیاه پوستان آفریقایی، با تجهیز شبه نظامیان عرب، اقدامات متقابلی را اتخاد نمود.
Darfur province became the latest chapter in Sudan's civil wars when Sudan Liberation Army/Movement (SLA) and Justice and Equality Movement (JEM) rebels took arms against government in February 2003. Rebels claimed years of political, economic and social marginalisation of the region. Rebels made up of predominantly African sedentary tribes, such as Fur, Zaghawa and Massaleit. After a string of military victories in spring 2003, the government responded to rebellion by arming Arab "Janjaweed" militia to clear civilian population bases of African tribes thought to be supporting rebellions. Violence and broken ceasefires continued throughout 2004 and 2005 despite intermittent peace talks and presence of African Union Protection Force from August 2004. Divisions between and within the two rebel groups exacerbates conflict and hinder negotiations.
https://www.cilamag.ir/article_17528_a22b152139fb7a7b0a27448b2043b64e.pdf
حقوق بشردوستانه
دیوان کیفری بینالمللی
بحران دارفور
شورای امنیت
مقابله با بیکیفری
Humanitarian Law
International Criminal Court
Darfur Crisis
Security Council
International Crimes
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
185
197
10.22066/cilamag.2008.17529
17529
نظم عمومی در حقوق اروپا
Public Order in European Law
کاترین کِسِجیان
1
مترجم: فیضالله جعفری
2
استاد دانشگاه پانتئونآسا پاریس2 (Panthéon-Assas Paris II).
دانشجوی دوره دکترای حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی
هرکس معاهده مؤسس جامعه اروپا را خوانده باشد، متوجه شده است که دولتهای عضو مجازند از اجرای حقوق جامعه اروپا، به این دلیل که قاعدة مورد نظر با نظم عمومی آنها تناقض دارد، امتناع کنند. هرچند این مقررات ـ عمدتاً در حوزه قواعد بازار داخلی، که مورد تأکید این مقاله است ـ از سال 1957 بدون تغییر مانده است، رویه دیوان دادگستری اروپا و بعداً حقوق ثانوی، نشان میدهد که دولتهای عضو در استفاده از نظم عمومی خود بهشدت کنترل میشوند. هدف این مقاله، اثبات این امر است که در عمل چیزی از این استثناء (ایراد) باقی نمانده است، هرچند میدانیم که دیوان دادگستری اروپا و حقوق ثانوی نه تنها مفهوم و محتوای آنچه میتوانست تشکیلدهنده نظم عمومی دولت عضو باشد، بلکه فرآیند واقعی اجرای آنرا نیز تعیین کردهاند.
https://www.cilamag.ir/article_17529_837652bea79b28e8d4a065770c46f661.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
199
231
10.22066/cilamag.2008.17530
17530
تعهدات خریدار در بیع بینالمللی: مطالعهای تحلیلی در رویه قضاییکنوانسیون بیع بینالمللیکالا
Obligation of Buyers in International Sales, A Critical Analysis of CISG Jurisprudence
لاری اِی. دیمتئو و دیگران
1
ترجمه: ماشاءالله بناء نیاسری
2
دانشجوی دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی
https://www.cilamag.ir/article_17530_8e77d9315aecafa99c9e0efb3ce2a1ae.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
233
259
10.22066/cilamag.2008.17531
17531
التزام بینﺍلمللی دولت به رعایت حقوق بشر: مقیّد به مکان؟
International Obligation of State to Respect Human Rights: Narrow to Locality?
سید ضیاءالدین مدنی
1
نـامزد دریافت درجۀ دکـتـــری در رشتۀ حقـوق بینﺍلملل دانـشـکـدۀ حـقـــوق و علـوم سـیاسـی دانـشـگـاه عـلامـۀ طـباطـبایــی و وکـیـل دادگـستـری
شمول جغرافیایی تعهدات حقوق بشری دولتﻫﺎی متعاهد نسبت به اسناد و معاهدات حقوق بشری اکنون صرفاً به عرصه قلمرو تحت حاکمیت آنها محدود ﻧﻤﻲگردد؛ بلکه بهنظر ﻣﻲرسد با خروج از آن حیطه، سیر تکامل را ﻣﻲپیماید؛ بهطورﻱکه دولتﻫﺎی متعاهد را در حوزۀ جغرافیایی گستردﻩتری ملتزم به رعایت حقوق و آزادﻱهای مندرج در این اسناد ﻣﻲکند. به دیگر سخن، با احراز دستهﺍی از شرایط و متعاقباً از طریق توسعۀ چارچوب گسترۀ تحت صلاحیت دولتﻫﺎ، اقداماتی که آنان در نقض التزامات قراردادی نشأت گرفته از اسناد تعهدآور حقوق بشری در خارج از عرصۀ قلمرو خود (بهطور مستقیم و یا حتی غیرمستقیم) مرتکب ﻣﻲگردند، و یا حتی در سرزمینی که نوعاًَ التزامات قراردادی مزبور، بهطور معمول در آنجا قابلیت اجرا ندارد مرتکب ﻣﻲشوند را ﻣﻲتوان درحوزۀ مسئولیت بینﺍلمللی دولتﻫﺎ مطرح ساخت.
The geographical scope of the states’ human right commitments is no more restricted merely to the territory within their sovereignty; but as it seems the scope is gradually moving forward to acquire a wider concept so that it obliges member states to a convention of human rights, to respect and protect the rights and freedom set forth therein in a vaster geographical domain. It is also worth noting that the positive obligations of States in securing the terms and rights set forth in a convention as such, either inside the territory (where a state exercises full sovereignty) or outside the territory, require to be proportionate to the extent and expansion of the control in fact and practically exercised by those States in the either region. In other words, through proving a number of conditions and subsequently through expansion of framework of the scope within their jurisdiction of states, it brings about the discussion of the responsibility of states to be attributed to the state breaching the contractual obligations (directly or indirectly) derived from human rights treaties whom is a party to outside the bordering territory thereof, or even in a territory where the said obligations are not typically implemented.
https://www.cilamag.ir/article_17531_049ab572677115802496dcdb36cb8945.pdf
حیطۀ تحت صلاحیت
حقوق بشر
تعهدات حقوق بشری
قلمرو جغرافیایی صلاحیت
التزام بینﺍلمللی دولتﻫﺎ به رعایت حقوق بشر
قلمرو جغرافیایی حقوق بشر
Within the Jurisdiction
human rights
Human Right Obligations
Geographical Scope of Jurisdiction
International Commitments of States to Respect Human Rights
Geographical Scope of Human Rights
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
261
283
10.22066/cilamag.2008.17532
17532
قواعد ضروری جهت اعتبار تعاملات (تراکنشهای) الکترونیکی در عرصه جهانی
The Rules for Ensuring Enforceability in a Global Environment
ترجمه و اضافات: مصطفی بختیاروند
1
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه تهران
https://www.cilamag.ir/article_17532_2e134ce3e4f8699d281a5e93fd1c5563.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
285
318
10.22066/cilamag.2008.17533
17533
مقابله با تروریسم هستهای: یک پاسخ معاهداتی
Countering Nuclear Terrorism: A Conventional Response
ترجمه: محمدرضا مهماندار
1
کریستوفر سی. جوینر
2
کارشناس ارشد حقوق بینالملل و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی ناجا
استاد حقوق بینالملل، بخش دولتی و مدرسه خدمات خارجی ادموند ای . ولش، دانشگاه جورج تاون، مدیر مؤسسه سیاست و حقوق بینالملل، دانشگاه جورج تاون، دکترای دانشگاه ویرجینیا (امور خارجی سال 1977)، فوق لیسانس دانشگاه دولتی فلوریدا (دولتی سال 1973)
تروریسم هستهای تهدیدی جدی برای امنیت ملی بهشمار میآید، حقیقتی که بهطور محسوس در 11 سپتامبر سال 2001 با حملات القاعده به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون اثبات گردید. این حملات آسیبپذیری جوامع غربی را در برابر تهدیدات خارجی تروریستی آشکار ساخت و این احتمال واقعی را که ممکن است گروههای تروریستی از سلاحهای هستهای علیه شهرهای ایالات متحده یا اروپا استفاده کنند، مورد تأکید قرار داد.
این مقاله، ماهیت این تهدید و راهکارهای ممکن مقابله با آن را از طریق یک سند جدید چندجانبه یعنی کنوانسیون بینالمللی راجعبه سرکوب اقدامات تروریسم هستهای 2005 تجزیه و تحلیل مینماید. این کنوانسیون بستری قانونی برای همکاری بینالمللی جهت جلوگیری از دستیابی تروریستها به سلاحهای هستهای فراهم میسازد. این معاهده، به تملک، استفاده یا تهدید به استفاده از تجهیزات رادیواکتیو توسط عوامل غیردولتی، همدستان و سازماندهندگان آنها درصورتیکه درصدد ایجاد صدمات جانی، آسیب جدی بدنی یا خسارات زیست محیطی یا خسارات مالی باشند، جنبه کیفری میدهد. این معاهده همچنین تبادل اطلاعات افزونتر و همکاری بین دولتها در پیگرد مظنونین به اقدامات تروریستی را تشویق مینماید. اما تأثیر این سند به میزان ارزش نهادن، رعایت و اجرای مقررات آن از سوی کشورهای عضو بستگی دارد. از این منظر، ارتقاء امنیت مواد شکافتپذیر ذخیره شده در تأسیسات هستهای اهمیت بسیاری دارد. اگر دولتها وظایفشان به موجب این کنوانسیون را انجام دهند، این کنوانسیون کارکرد مناسبی داشته و اهدافش تحقق مییابند و هر اندازه که دولتها در اجرای تعهداتشان کوتاهی کنند، حمایتهای خاص در برابر تروریسم هستهای در این کنوانسیون کم رنگ خواهد شد و خطر تروریسم هستهای افزایش خواهد یافت.
https://www.cilamag.ir/article_17533_b220e96de5511473c433ab6197ae86b9.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
319
426
17534
دادگاه استیناف (بخش مدنی) استیناف از رأی جناب آقای قاضی گری TLQ/06/0601 Royal Courts of Justice, Strand, London, WC2A 2LL تاریخ: 30 آذر 1386 (برابر با 21 دسامبر 2007)
Judgment of the Court of Appeal of London Re: Government of the Islamic Republic of Iran v. The Barekat Gallery Limited
https://www.cilamag.ir/article_17534_d24185c1c4c2c87b5019eff365900161.pdf
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2008-01-01
25
شماره 38 (بهار و تابستان)
427
462
17535
اسناد بینالمللی «کنوانسیون بینالمللی سرکوب اقدامات تروریسم هستهای»
International Convention for the Suppression of Acts of Nuclear Terrorism
https://www.cilamag.ir/article_17535_476cc8bb3260c019ab65783b0a7cc5d3.pdf