per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
9
30
10.22066/cilamag.2016.18531
18531
academic
تفسیر تکاملی معاهدات در حقوق بینالملل در پرتو قضیه اختلاف در خصوص کشتیرانی و حقوق مربوط به آن (کاستاریکا علیه نیکاراگوئه)
Evolutive Interpretation of Treaties in International Law in the Light of Dispute Regarding Navigational and Related Rights Case (Costa Rica v. Nicaragua)
محسن محبی
1
وحید رضادوست
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوموتحقیقات تهران
نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
یکی از بغرنج ترین مسائل حقوق، ایجاد تعادل میان ثبات و گذر زمان است که یکی، نماد امنیت حقوقی و دیگری، نماد هماهنگی با مقتضیات روز و واقعیتهای اجتماعی است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین مسائل حقوق بین الملل معاهدات، یعنی تفسیر تکاملی معاهدات بین المللی، با این موضوع مستقیماً مرتبط است؛ تفسیری که از یکسو، قصد و اراده طرفین معاهده را مدنظر قرار میدهد و از سوی دیگر، واقعبینانه، بر آن است که این قصد و اراده را با تغییرات اجتماعی حادث شده از زمان انعقاد پیمان، هماهنگ کند. قضیه اختلاف در خصوص کشتیرانی و حقوق مربوط به آن، یکی از آخرین رویههای دیوان بین المللی دادگستری است که تفسیر تکاملی در آن، بار دیگر به بحث گذاشته شد. این امر، واکنش حقوق دانان و محاکم بین المللی را در پی داشته است. نوشتار حاضر می کوشد مفهوم و جایگاه تفسیر تکاملی را در پرتو قضیه مذکور تحلیل کند.
Creating a balance between the stability and the passage of time is one of the most complex legal issues, the first of which is the symbol of the legal Certainty and the latter is the symbol of harmony with the requirements of time and social realities. Furthermore, one of the most significant issues of the international law of treaties (i.e. evolutive interpretation of international treaties) is directly related to this subject matter; the interpretation that on the one hand, considers the intention and the will of the parties to the treaty and on the other, realistically tries to harmonize this intention and the will with the created social changes since the conclusion of the treaty. Dispute regarding navigational and related rights case is one of the most recent precedents of the International Court of Justice wherein it has discussed the evolutive interpretation; the matter that has brought a variety of commentaries from the lawyers and the international tribunals. This paper intends to analyze the concept and the position of the evolutive interpretation in the light of the aforementioned case.
https://www.cilamag.ir/article_18531_b481b781cf1444a93f84b4af19e9a94e.pdf
تفسیر معاهدات بینالمللی
تفسیر تکاملی
تفسیر ایستا
حقوق بینزمانی
دیوان بینالمللی دادگستری
Interpretation of International Treaties
Evolutive Interpretation
Static Interpretation
Intertemporal Law
International Court of Justice
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
31
68
10.22066/cilamag.2016.18532
18532
academic
ماهیت و قلمرو تعهد رفتار دولت کاملهالوداد در چارچوب موافقتنامه عمومی تجارت خدمات
The Nature and the Scope of MFN Obligation under GATS
سیدقاسم زمانی
drghzamani@gmail.com
1
مهریار راشدی
2
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشگاه تربیت مدرس
موافقتنامه عمومی تجارت خدمات (گاتس) یکی از موافقتنامههای سازمان جهانی تجارت است که تجارت خدمات را میان اعضای سازمان، قاعدهمند کرده است. با تصویب گاتس بهعنوان اولین و تنها موافقتنامه چندجانبهای که تجارت بینالمللی خدمات را پوشش میدهد، سازمان جهانی تجارت، نقش خدمات را در اقتصاد جهانی به رسمیت شناخت. یکی از اصول بنیادین سازمان جهانی تجارت و به تبع آن، گاتس، اصل عدم تبعیض است. این اصل، در چارچوب گاتس، شامل دو مؤلفه است: تعهد رفتار دولت کاملهالوداد و تعهد رفتار ملی. ماده 2 گاتس با تأکید بر لزوم رفتار دولت کاملهالوداد نسبت به خدمات و عرضهکنندگان خدمات بهطوریکه از رفتار درمورد خدمات و عرضهکنندگان خدمات مشابه دیگر اعضا نامطلوبتر نباشد، تعهد به رفتار دولت کاملهالوداد را محترم و الزامی میشمارد؛ این رفتار باید فوراً و بدون قیدوشرط به دیگر اعضا تسری یابد. یک عضو به شرطی میتواند به اقدامی مغایر با دولت کاملهالوداد ادامه دهد که چنین اقدامی در ضمیمه مربوط به معافیتهای ماده 2 فهرست شده و با شرایط مقرر در این ضمیمه انطباق داشته باشد. همچنین در مواد 14 و 14 مکرر و دیگر مواد گاتس به برخی معافیتهای دیگر تصریح شده است که در ضمن این پژوهش به آن اشاره خواهد شد.
The General Agreement on Trade in Services (GATS) is one of the WTO agreements that regulates trade in services among members of WTO. WTO recognized the important role of services in the global economy by adopting the GATS, which is the first and the only multilateral agreement covering international trade in services. One of the basic principles of WTO and GATS is Non-Discrimination principle. Non-Discrimination under the GATS consists of two elements; Most-Favored-Nation (MFN) and National Treatment (NT) obligations. Article II of the GATS enshrines the MFN obligation which requires no less favorable treatment among different WTO Members than that is accorded to like services or service suppliers of any other country. This treatment shall accord immediately and unconditionally. A Member may maintain a measure inconsistent with MFN provided that such a measure is listed in and meets the conditions of the Annex on Article II Exemptions. MFN, also, has some exemptions which stipulate the GATS provisions. The general exceptions justifying discriminatory measures contained in Articles XIV and XIV bis of the GATS, apply to general obligations and specific commitments. Additional exemptions to the MFN obligation are scattered across the GATS and will be discussed separately in this study.
https://www.cilamag.ir/article_18532_e25f56edaeaedfd1c1df119df3d0bc5e.pdf
سازمان جهانی تجارت
گاتس
خدمات
عدم تبعیض
رفتار دولت کاملهالوداد
WTO
GATS
Services
Non-Discrimination
MFN
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
69
98
10.22066/cilamag.2016.18533
18533
academic
نظارت ایکائو بر استانداردها و رویههای پیشنهادی هوانوردی
ICAO Audit Program to Verify the Aviation Standards and Recommended Practices
منصور جباری
mansorjabari@gmail.com
1
مرضیه قلندری
2
استاد دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
یکی از مقررات مهم کنوانسیون شیکاگو، مربوط به تصویب استانداردها و طرحهای پیشنهادی در خصوص عملیات هواپیما و سیستم هوانوردی است. کنوانسیون شیکاگو به ایکائو اختیار داده است تا در مواقع لزوم، «موازین، مقررات بینالمللی و طرحهای پیشنهادی» را که جنبه بینالمللی دارند وضع نماید. این مقررات و استانداردها، ضمائم کنوانسیون شیکاگو را تشکیل میدهد.
کشورهای عضو کنوانسیون شیکاگو تعهد کرده اند، قوانین، مقررات و آییننامههای خود را با استانداردهای بینالمللی که ایکائو تصویب میکند هماهنگ نمایند. ایکائو باید از تصویب و اجرای این استانداردها توسط دولتهای عضو، اطمینان حاصل کند. تا سال 1998 ایکائو نظارتی بر اجرای این استانداردها نداشت. مجمع عمومی ایکائو برنامه ممیزی نظارت بر ایمنی را تصویب کرد. این مقاله در نظر دارد سیر تحول نظارت ایکائو بر مقررات کشورها را بررسی کرده و درنهایت، نگاهی به عملکرد ایران در اجرای برنامههای نظارتی توسط ایکائو داشته باشد.
A fundamental regulation of the Chicago Convention is related to the adoption of uniform rules or standards with regard to all aspects of the operation of aircraft and of the system required to support international air navigation. This is done by ICAO Council which is authorized by the Chicago Convention, when required, to regulate the ‘international standards and recommended practices’. These standards and regulations constitute the Annexes to the Convention. All States under the Chicago Convention are required to adopt regulations uniformed with those established under the Convention and the standards adopted by ICAO as embodied in the Annexes to the Convention. By 1998, there was no audit program to find out whether States incorporate international standards into their national laws. To ensure the States’ compliance with international standards, ICAO General Assembly passed Resolution A32-11, which established ‘ICAO’s Safety Oversight Program’ to assess member States’ compliance with these Standards. This article intends to assess the development of ICAO audit program to verify the member States’ compliance with ICAO’s‘standards and recommended practices’ and finally to have a glance at Iran’s practice in this regard.
https://www.cilamag.ir/article_18533_7b26dea3c30a6d651b586c2138ddea51.pdf
برنامه نظارت بر ایمنی ایکائو
استانداردها و طرحهای پیشنهادی ایکائو
سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری
ایران و نظارت جهانی بر ایمنی
International Civil Aviation Organization (ICAO)
ICAO Audit Program
ICAO Standards and Recommended Practices
Iran & USOAP
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
99
126
10.22066/cilamag.2016.18535
18535
academic
تحلیل ابعاد اصل حسننیت در حقوق بینالملل در پرتو رویه قضایی
A Scrutiny of Aspects of the Good Faith Principle in the International Law in the Light of Jurisprudence
حمید الهویی نظری
soohan@ut.ac.ir
1
عقیل محمدی
2
نویسنده مسئول، استادیار دانشکده حقوقوعلومسیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه تهران
حسننیت بهعنوان یکی از اصول بنیادین و کلی حقوق بینالملل، بیانگر لزوم وجود انصاف، صداقت و معقولبودن در روابط بینالمللی است؛ اصلی که پاسداشت منافع و انتظارات مشروع و معقول طرفین این روابط است و بهطور ویژه بهعنوان ضرورت در حلوفصل اختلافات بینالمللی مطرح است. برخی از قواعد حقوق بینالملل، ازجمله لزوم وفای به عهد، استاپل، سکوت و سوءاستفاده از حقوق و انجام مذاکرات، بر پایه حسننیت بنا شده است. این مقاله با بررسی چگونگی ارتباط میان حسننیت و قواعد مذکور، در پایان نتیجه میگیرد که اگرچه حسننیت بهتنهایی منبع تعهدات محسوب نمیشود، میتوان برای آن، نقش تحدیدِ حدودکننده قائل بود؛ بدین معنا که رعایت این اصل از سوی دولتها، اجرای حقوق و تعهدات آنها در عرصه بینالمللی را تنظیم میکند.
Good faith is one of the general and fundamental principles of International Law which indicates the need for voice of fairness, honesty and reasonableness in international relations. This principle protects legitimate and reasonable interests and expectations of parties to international relations and is particularly raised as a requirement for the settlement of international disputes. Some of the rules of International Law, including pacta sunt servanda, estoppel, acquiescence, abuse of rights and negotiations are basically established on good faith. This article examines the relationship between good faith and the mentioned rules and ultimately argues that although good faith is not merely considered as a source of obligations, it acts as a limitation, i. e. the fulfillment of this principle by States regulates the performance of their rights and obligations in the international community.
https://www.cilamag.ir/article_18535_69c80edff97bf14d01ae980edea0ff06.pdf
حسننیت
اصول کلی حقوقی
انتظارات مشروع
لزوم وفای به عهد
استاپل
سکوت
سوءاستفاده از حقوق
مذاکرات
Good Faith
General Principles of Law
Legitimate Expectations
Pacta sunt servanda
Estoppel
Acquiescence
Abuse of Rights
Negotiations
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
127
159
10.22066/cilamag.2016.18534
18534
academic
کارآمدی اقدامات متقابل بهعنوان ضمانت اجرای حقوق بشر
The Efficiency of Counter Measures as Means of Enforcing Human Rights
محسن عبدالهی
mo_abdollahi@sbu.ac.ir
1
پریسا روشن فکر
2
زهرا دبیری
3
نویسنده مسئول، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه تهران، پردیس قم
کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس
ضعف نظام اجرایی حقوق بینالملل و فقدان ضمانت اجراهای گسترده و مؤثر برای تعهدات حقوق بشری، اهمیت اقدامات متقابل را دوچندان میکند. باوجود این، تبعات زیانبار استفاده از این ابزار و خطرات احتمالی بهکارگیری آن، پرسش جدی نسبت بهکارآمدی و مطلوبیت استفاده از اقدامات متقابل در فراروی دولتها و حقوقدانان بینالمللی قرار میدهد. بررسی وضعیت دولتهایی که تاکنون به دلیل نقض حقوق بشر در معرض اقدامات متقابل قرار گرفتهاند، همچنین دقت در نظریات حقوقدانان بینالمللی، نشانگر آن است که این اقدامات در عین ضرورت و اهمیتی که برای حقوق بینالملل دارند، پیامدهای زیانباری بر مردمان این سرزمینها تحمیل کرده و درنتیجه، به شکل کنونی، ابزار مطلوب و چندان کارآمدی برای الزام دولتها به ایفای تعهدات حقوق بشریشان نیستند. بدون شک، مذاکره بر سر حدود و شرایط استفاده از این اقدامات و چارهاندیشی بهمنظور رفع نقاط ضعف آنها، گام بزرگی در راستای تضمین رعایت تعهدات حقوق بشری دولتها در نظام بینالمللی کنونی خواهد بود.
Counter Measures as means of persuading states to comply with their human rights commitments towards their own nationals have not been elaborated in the ILC articles on international responsibility of States. However, these measures are of great importance in the view of scholars and member States of international community. The lack of effective enforcement system for human rights commitments intensifies this importance. Notwithstanding this significance, the negative effects of applying countermeasures on human rights and humanitarian rights of the people of the target States and also the grave risks allowing such actions inflict on international affairs lead scholars to serious questions concerning the effectiveness of counter measures as means of persuading states to comply with their human rights commitments. As a matter of fact, there seems to be an unsettled conflict between the legal necessity of counter measures as enforcement means of human rights and the very negative political, economic and humanitarian effects of using such means.
https://www.cilamag.ir/article_18534_27fbfe5f9ee83dd9ed8fedfd39628f25.pdf
کارآمدی
اقدامات متقابل
اقدامات متقابل جمعی
خودیاری
تعهدات حقوق بشری
مسئولیت بینالمللی دولتها
جامعه بینالمللی
Effectiveness
Counter Measures
Self-Help
Human Rights Commitments
Nationals
International Responsibility of States
international community
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
161
210
10.22066/cilamag.2016.18536
18536
academic
آثار حقوقی تحریمهای بینالمللی هوشمند در چارچوب قطعنامههای شورای امنیت با تأکید بر تدارکات در صنعت نفت ایران
Legal Effects of the International Targeted Sanctions in the Framework of the Security Council Resolutions on Iranian Oil Industry with Emphasis on Procurement
حاتم صادقی زیازی
1
افسانه بقائی برزآبادی
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
با ارجاع پرونده هستهای ایران از سوی آژانس بینالمللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد و با همسویی شورای اتحادیه اروپا، تحریمهای بینالمللی هوشمند، اجرایی شد و صنعت نفت، بهویژه تدارکات آن را هدف قرار داد. با عنایت به عدم بررسی آثار حقوقی تحریمها بر تدارکات، تحقیق حاضر، «آثار حقوقی تحریمهای بینالمللی هوشمند در چارچوب قطعنامههای شورای امنیت را با تأکید بر تدارکات در صنعت نفت ایران از ژانویه 2006 تا ژوئن 2014» تشریح و تحلیل میکند. بهطور کلی، مجموعه تحریمهای اعمالشده، محدودیتهای شدید مالی و عدم امکان بهرهگیری از خدمات مؤسسات مالی و اعتباری را در خصوص انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی ایجاد کرده است. درنتیجه، محدودیتهای اعمالشده بهطور بالقوه، وضعیت قراردادهای تدارکات را با نظریههای هاردشیپ و فورسماژور مواجه ساخته است.
Implementing international smart sanctions against Iran started after referring Iranian nuclear program to the Security Council by international Atomic Energy Agency (IAEA) and subsequent corroboration of European Union Council, upon which procurement of petroleum industry was sanctioned. Since legal analysis of sanctions on procurement is lacking, this article describes and analyzes the legal effects of the international targeted sanctions in the framework of Security Council resolutions on Iranian oil industry with emphasis on procurement during January 2006 throughout June 2014. Overall, comprehensive sanctions meaningfully restricted access to financial institutions and credit bureaus for signing and implementing oil contracts. In addition, implemented restrictions have potentially exposed procurement contracts with the principles of hardship and force majeure.
https://www.cilamag.ir/article_18536_1694104bd739615de38a398daa6d1f0c.pdf
تحریمهای بینالمللی هوشمند
شورای امنیت سازمان ملل متحد
اتحادیه اروپا
آژانس بینالمللی انرژی اتمی
تدارکات و صنعت نفت ایران
International Smart/Targeted Sanctions
UN Security Council
European Union
International Atomic Energy Agency
Procurement
Iranian Oil Industry
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
211
232
10.22066/cilamag.2016.18537
18537
academic
شورای امنیت و امکان نقشآفرینی در روند شکلگیری قواعد حقوق بینالملل عرفی
Security Council and Playing a Role in the Process of the Formation of Customary International Law
شهرام زرنشان
szarneshan@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه بوعلی سینا، همدان
بهمانند قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بینالمللی که میتوانند مبیّن رویه دولتها و اعتقاد حقوقی آنان در خصوص موضوعات مطروح باشند، اعمال شورای امنیت نیز میتواند به همین نحو نقشآفرین باشد؛ امری که بهزعم برخی، ظاهراً در گزارشهای گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بینالملل، پروفسور مایکل وود در رابطه با شکلگیری و شناسایی حقوق بین الملل عرفی، مغفول مانده است. باید توجه داشت در عرصه موضوع شکلگیری حقوق بینالملل عرفی، از دو جهت به عملکرد سازمانهای بینالمللی توجه میشود و از این حیث، تفاوتی میان ارگانهای دولتمحور سازمان وجود ندارد. از یکسو سازمانهای بینالمللی یکی از تابعان فعال حقوق بینالملل محسوب میشوند و اعمالشان در روند ساخت و پرداخت عرف ـ در کنار رویه دولتها ـ مورد توجه قرار میگیرد و از سوی دیگر، برخورداری سازمانهای بینالمللی از شخصیت حقوقی جدا از اعضا، منافاتی با احراز رویه مستقل کشورهای عضو نخواهد داشت. بدین ترتیب از نقطهنظر ملاحظه اخیر، قطعنامههای سازمانهای بینالمللی، ظرفیتی مناسب بهمنظور ارزیابی رویکرد دولتها در موضوعات مورد بحث دارد و مبیّن و منعکسکننده اعتقاد حقوقی آنهاست. در این بین، اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بهعنوان مهمترین ارگان اجرایی دولتمحور سازمان ملل متحد، بدون تردید، عمل سازمان محسوب میشود و میتواند در فرایند شکلگیری حقوق بینالملل عرفی نقشآفرینی کند.
Similar to the UN General Assembly and other international bodies that identify practice and opinio juris of States, acts of Security Council can also play a role. In the view of some writers, this matter prima facie has been oversighted in the first report of Special Rapporteur of International Law Commission, Professor Michael Wood on formation and evidence of Customary International Law. In the scope of the formation of customary international law, in general, international organizations’ acts should be observed in two respects which in this framework, there is no difference between State-oriented organs of the organization. On the one hand, international organizations are one of the active subjects of international law and their acts have contributed with States’ practice to the process of the formation of customary rule and on the other hand, in every organization, States act and practice independently. Therefore, in the viewpoint of the latter observation, international organizations’ resolutions are appropriate potentials for evolution of States’ approach toward matters involved reflecting opinio juris of States. In this context, the practice of the Security Council as the most important UN State-oriented organ, undoubtedly is considered as the act of the organization and may contribute to the process of formation of Customary International Law.
https://www.cilamag.ir/article_18537_004cb690af167e2b8547f06875e31717.pdf
حقوق بینالملل عرفی
شورای امنیت
سازمانهای بینالمللی
مجمع عمومی سازمان ملل متحد
اعتقاد حقوقی
Customary International Law
Security Council
International Organization
UN General Assembly
Opinio juris
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
233
254
10.22066/cilamag.2016.18538
18538
academic
تحدید زمان و قلمرو شمول: گامی به سوی انسانیکردن تحریمها
The Limitation of Time and Scope:
A Step towards the Humanization of Sanctions
منصور فرخی
farrokhi1389@yahoo.com
1
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان
ازآنجاکه اعمال تحریمهای گسترده، کل جمعیت کشور مورد تحریم را هدف قرار میدهد، برای مردم، بهویژه اقشار ضعیف جامعه، مشکلات فراوانی ایجاد میکند. یکی از راهکارهای کاهش اثرات منفی تحریمها بهویژه تحریمهای گسترده، تحدید زمان و قلمرو شمول تحریم است. به بیان دیگر، ایجاد محدودیت زمانی و نیز محدودیت در گستره تحریم از جنبههای عینی و شخصی، راه را به سوی انسانیکردن تحریمها هموار خواهد کرد. دلیل گنجاندن چنین محدودیتهایی در تحریم، آن است که اثرات منفی آن نباید گریبانگیر کسانی شود که در رفتار یا سیاستی که علت وضع تحریم بوده است، هیچگونه نقشی نداشتهاند. این قاعده از اصل تفکیک (تمایز) در حقوق بینالملل بشردوستانه نشأت گرفته است و بر اساس آن، تحریم باید در حد متعارف، متضمن حداکثر تفکیک میان افراد مسئول و مردم عادی باشد. بدیهی است رعایت این اصل در زمینه تحریم، در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که کارآمدی تحریم بر مبنای مشروعیت بینالمللی آن و با اتکا به همکاری وسیع کشورها و سازمانهای بینالمللی در اجرای تحریم به همراه ارزیابی مستمر آثار آن بر مردم کشور هدف (مورد تحریم)، تضمین شود. در مقاله حاضر، مفهوم، طبقهبندی و چگونگی گنجاندن قیدهای محدودکننده و تأثیر این سازوکارها بر تقویت ابعاد انسانی تحریمها و مصوننگاهداشتن مردم عادی از اثرات منفی آنها، بررسی میشود.
The imposition of comprehensive sanctions by targeting the whole population in a sanctioned State causes a wide range of problems for the people and particularly the weak groups of society. To limit the time and the scope of sanctions is a method to reduce negative consequences of sanctions, specifically comprehensive ones. In other words, determining time limits as well as objective and subjective limitations for sanctions will pave the way to the humanization of sanctions. The reason for the inclusion of the abovementioned limitations is that the people who have no role in the conduct or the policy triggering sanctions, should not bear the negative consequences thereof. This rule stems from the international humanitarian law principle of distinction according to which sanctions should reasonably involve the maximum distinction between the responsible elites and ordinary people. Evidently, the compliance of this principle will only be successful when the efficiency of sanctions program is guaranteed on the basis of its international legitimacy and relying on widespread cooperation among States and international organizations during the implementation of sanctions along with continuous evaluation of their effects on the people of the targeted State. In the present essay, the notion, classification, the inclusion of limitation clauses and the effects of those mechanisms strengthening the humanitarian aspects of sanction will be studied.
https://www.cilamag.ir/article_18538_cd3670c09189c4b09147fc03b92eeaef.pdf
تحریم
تعلیق تحریم
تحریم موقت
تحریم هدفمند
تحریم هوشمند
معافیتهای انساندوستانه
sanctions
Suspension of Sanctions
Time-limited Sanctions
Targeted Sanctions
Smart Sanctions
Humanitarian Exemption Clause
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
255
286
10.22066/cilamag.2015.18539
18539
academic
مسئولیت کیفری مافوق در نقض قواعد و مقررات حقوق بشر و بشردوستانه از سوی مأمورین امریکایی در اشغال عراق
Superior Criminal Responsibility for Violations of Human Rights and Humanitarian Rules and Regulations of the US Forces in the Occupation of Iraq
سهراب صلاحی
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین(ع)
هدف اساسی از شکلگیری دکترین مسئولیت کیفری مافوق نظامی و غیرنظامی به جهت ارتکاب رفتارهای غیرانسانی نیروهای تحت امر خود در حقوق بینالملل کیفری، تضمین این موضوع مهم است که آنها برای جلوگیری از ارتکاب جرم بهوسیله نیروهای تحت امر خود، کنترل مناسبی انجام دهند و در صورت وقوع جرم، به سرکوب، مجازات و گزارش آن بپردازند. مبنای نظری مسئولیت کیفری مافوق، هر چه باشد، نتیجه آن است که آنها به جهت موقعیتی که دارند، مسئول نظارت بر نیروهای تحت امر خود هستند. بنابراین درصورتیکه بدانند یا میبایست بدانند که جنایات جنگی در حوزه تحت مأموریت و از سوی نیروهای تحت امرشان واقع شده یا در حال وقوع است یا بهزودی اتفاق خواهد افتاد و مانع ارتکاب آن نشده یا آن را به مقامهای ذیصلاح گزارش ندهند یا تدابیر لازم را برای محاکمه و مجازات متخلفین اتخاذ نکرده باشند، دارای مسئولیت کیفری هستند. مقاله حاضر، ضمن تبیین اجمالی شکلگیری مسئولیت کیفری مافوق در حقوق بینالملل کیفری و همچنین روند تکاملی آن در آرای دادگاهها، به شرایط تحقق این مسئولیت نیز دقت کرده و بهطور مختصر، نقض مقررات حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بهوسیله نیروهای امریکایی را در عراقِ تحت اشغال بررسی و ثابت میکند که بر اساس هنجارهای پذیرفتهشده بینالمللی، فرماندهان نظامی و مافوقهای غیرنظامی امریکاییِ درگیر تهاجم به عراق و اشغال این کشور، نسبت به جرائم ارتکابی نیروهای مادون خود، مسئولیت کیفری دارند و محاکم صالح ملی و بینالمللی باید آنها را تعقیب، محاکمه و مجازات کنند.
The main purpose of the doctrine of superior criminal responsibility for inhuman treatment by the military and civilian-led forces in international criminal law is to ensure that they have adequate controls to prevent crimes committed by troops under their command and in committal of crimes, they make suppression, punishment and prepare a report thereof. The theoretical basis of superior criminal responsibility, after all, is that they are in a position which makes them responsible for supervising the troops under their command. Hence, if the superiors are aware of the war crimes occuring in the area of their mission and commited by the troops under their control, and they fail to prevent or report it to the competent authorities or hesitate to take the necessary measures to prosecute and punish the offenders, they will have penal responsibility. This article contains a brief explanation of the formation of superior criminal responsibility under international law as well as its evolutive process in criminal courts. It also focuses on the fulfillment of this responsibility and briefly examines the violation of human rights and humanitarian law by US forces in occupied Iraq. It also confirms that on the basis of internationally accepted standards, military commanders and the US civilian superiors involved in the invasion of Iraq are held criminally responsible in relation to the crimes committed by their subordinate forces and the competent national and international courts should prosecute and punish them.
https://www.cilamag.ir/article_18539_a35e87b6b2b41053090371ed423d492e.pdf
مسئولیت کیفری فرمانده
اشغال عراق
نقض مقررات
قصور فرماندهان امریکایی
Criminal Responsibility of Commander
Occupation
Violations of Regulations
US Commanders’ Failure
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
287
314
10.22066/cilamag.2015.18540
18540
academic
تعیین قانون قابل اعمال بر تعهدات غیرقراردادی در مقرره رم 2 اتحادیه اروپا
Determination of Applicable Law on Non-Contractual Obligations in Rome II Regulation within European Union
همایون مافی
hmynmafi@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
تعیین قانون قابل اعمال بر تعهدات غیرقراردادی برای اولین بار بهطور رسمی در سال 2007 در قالب مقرره رم 2 به تصویب شورای وزیران و پارلمان اتحادیه اروپا رسید. این مقرره، حقوق اتحادیه اروپا را درمورد تعهدات غیرقراردادی در کشورهای عضو (بهاستثنای دانمارک) برابر و متحدالشکل میکند. هدف این مقرره، مساعدت به دادگاههای کشور عضو در اتخاذ تصمیم نسبت به قانون حاکم بر تعهدات غیرقراردادی در اختلاف بینالمللی است. مقرره رم 2 به تعهدات غیرقراردادی ناشی از موضوعات مدنی و تجاری میپردازد. بهموجب این مقرره، قاعده اولیة قابل اعمال بر تعهدات غیرقراردادی، ناشی از مسئولیت مدنی قانون کشور محل ورود خسارت است. مقرره رم 2 در کنار این قاعده، به قواعد خاصی برای حکومت بر برخی دعاوی ازجمله مسئولیت کالا، رقابت غیرمنصفانه و اقدامات محدودکننده رقابت آزاد، خسارات زیستمحیطی، نقض حقوق مالکیت فکری و اعتصاب صنفی (اتحادیهای) اشاره کرده است. در چارچوب این مقاله، مهمترین جنبههای مقرره رم 2 بهعنوان مجموعه قوانین متحدالشکل قواعد حل تعارض قابل اعمال بر دعاوی غیرقراردادی در اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.
Determination of applicable law on non-contractual obligations for the first time has officially been approved in the framework of Rome II Regulation by the Council of Ministers and European Union Parliament. The Regulation unifies and equalizes the law of the European Union on the issue of non-contractual obligations among the member States (with the exception of Denmark). The purpose of this regulation is to assist the member States’ courts in making decision regarding the applicable law to non-contractual obligations in an international dispute. Rome II Regulation is applied to non-contractual obligations resulting from civil and commercial matters. Under this Regulation, the first applicable rule to non-contractual obligations arising out of civil liability is the law of the country where the damage occurred. Besides this rule, Rome II regulation has referred to special rules for application to some claims including product liability, unfair competition and restricting measures of free trade, environmental damages, breach of intellectual property and industrial disputes. In the framework of this article the most important features of Rome II Regulation will be reviewed as a set of unified law of conflict of legal rules applicable to non-contractual disputes within the European Union.
https://www.cilamag.ir/article_18540_f614681a3336ff99fcbce748a354a044.pdf
قانون قابل اعمال
تعهدات غیرقراردادی
مقرره رم 2
اتحادیه اروپا
Applicable Law
Non-contractual Obligation
Rome II Regulation
European Union
per
مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشی
مجله حقوقی بین المللی
2251-614X
2645-4858
2016-12-01
32
شماره 53 (پاییز و زمستان)
315
363
10.22066/cilamag.2015.18541
18541
academic
مطالعه تطبیقی قانون حاکم بر قرارداد بیمه (حقوق ایران و اتحادیه اروپا)
A Comparative Assessment of the Applicable Law on Insurance Contract
(Iran and European Union Law)
حسن بادینی
1
احد شاهی
2
دانشیار دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی
قرارداد بیمه ممکن است بهواسطه دخالت یک یا چند عنصر خارجی به دو یا چند نظام حقوقی ارتباط پیدا کند. ممکن است این نظامها حقوق ایران و اتحادیه اروپا باشند. در این خصوص باید دانست که قانون کدامیک از نظامهای مذکور بر چنین قراردادی حکومت خواهد کرد. در حقوق اتحادیه اروپا، دستورالعملهای ویژهای دیده میشود که در آنها ضوابط چگونگی تعیین قانون حاکم بر قرارداد بیمه پیشبینی شده است. اما در حقوق بینالملل خصوصی ایران، مقررات حقوقی خاصی در اینباره وجود ندارد و لذا برای تعیین قانون حاکم بر قرارداد بیمه باید به مقررات عمومی رفع تعارض قوانین رجوع کرد. قاعده عمومی در این زمینه، ماده 968 قانون مدنی است. مطابق عاملهای ربط پیشبینیشده در دستورالعملهای اتحادیه اروپا، علیالاصول قرارداد بیمه غیرعمر تابع قانون محل سکونت معمولی بیمهگذار (درمورد شخص حقیقی) یا اداره مرکزی او (در خصوص شخص حقوقی) و در عقد بیمه عمر، تابع قانون محل سکونت معمولی بیمهگذار یا تابعیت اوست. عاملهای ربط مزبور موجب میشود تا قانون کشور عضو اتحادیه اروپا که با آن نزدیکترین ارتباط را دارد بر قرارداد بیمه حاکم شود. در حقوق ایران، بین قراردادهای بیمة دارای خصیصه تجارتی و مصرفی باید قائل به تفکیک شد: در خصوص قرارداد بیمة دارای خصیصه تجارتی، باید قاعده حل تعارض خاصی را پیشبینی کرد و در آن، اصل خودسامانی یا آزادی اراده را در انتخاب قانون حاکم بر آن نافذ دانست. درمورد قرارداد بیمة دارای خصیصه مصرفی باید نظام مقرر در ماده 968 قانون مدنی را اصلاح و عامل ربطی را در ماده مذکور پیشبینی کرد تا بر اساس آن، قانونی حاکم بر قرارداد بیمه شود که با آن نزدیکترین ارتباط را داشته باشد. بنابراین در پایان مقاله، قاعده حل تعارض منطقی و قابل قبول در زمینه قانون حاکم بر قرارداد بیمه به قانونگذار ایرانی پیشنهاد خواهد شد.
An insurance contract may connect two or more legal systems by virtue of interefering with one or several foreign elements. These systems can involve Iranian or European Union Law. European Union Law indicates Special Directionthat contains criteria which determine the ApplicableLaw on Insurance Contracts. However, Iranian Private International Law has no specific Laws in this regard and consequently, making the general rules of the conflict of laws as the Applicable Law on Insurance Contract. The main rule in this field is Article 968 of the Civil Code. According to the connecting factors of the EU Insurance Directive, the non-life insurance follows the law of the home country of the policy-holder, or in case of the policy-holder being a legal entity, the law of the home country of that particular establishment of legal entity to which the contract relates is applicabale. Life insurance contract follows the law of the Member State of the habitual residence or nationality of the policy holder. The mentioned connecting factors make the law of the country to govern the contract which is most closely connected to the contract. In Iranian legal system, insurance contract of commercial and consumer characteristics shall be distinguished; freedom to choose the applicable law is granted to insurance contract of commercial characteristics. Contract of consumer characteristics must be amended in the regime of Article 968 of the Civil Code and the connecting factors to govern the insurance contract shall be predicted in the mentioned article to which the contract is most closely related. Finally, a logical and acceptable conflict rule in the field of the Applicable Law on Insurance Contract will be proposed to Iranian legislative body.
https://www.cilamag.ir/article_18541_350d7a0044c04ce93a5e43d2dbe5af80.pdf
قرارداد بیمه
قانون قابل اجرا
بیمه غیرعمر
بیمه عمر
عنصر خارجی
عامل ربط
محل وقوع خطر
سکونت معمولی
تابعیت بیمه گذار
دستورالعمل های اتحادیه اروپا
مقررات ایران
Insurance Contract
Applicable Law
Non-life Insurance
life insurance
Foreign Element
Connecting factor
The Place where the Risk is Situated
Habitual Residence
Nationality of the Policy-holder
EU Insurance Directive
Iran Provisions