مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Intergenerational Justice in International Environmental Lawواکاوی "مفهوم عدالت بین نسلی" در حقوق بینالملل محیط زیست73024388710.22066/cilamag.2021.243887FAمحسن محبیدانشیار دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، دانشگاه آزاد، واحد علوموتحقیقات تهرانفرانک فیض الهیدانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، دانشگاه آزاد، واحد علوموتحقیقات تهرانJournal Article20190928Throughout history, justice has been regarded as the object of legal knowledge, and in terms of value, it has been defined as comprehensive of values. However, the scope and subject matter of justice are less deliberated. The question of this kind of justice in recent years - in the light of technological advances and the expansion of human hands in nature and, consequently, the danger of destroying the natural and human environment - has become particularly important. Intergenerational justice is trying to make the current generation recognize the right of future generations in natural resources and the environment and to find a way out of the current world of destruction. This effort, of course, has been somewhat effective and has been able to open the door to special literature on international environmental law in international political and judicial institutions. However, such justice cannot yet be considered one of the binding rules for the implementation of existing international law. Intergenerational justice is, at best, a doctrine to move existing rights toward desirable rights and to interpret the rules of international law in a fair and just manner based on the needs of the international community as a whole, which must move towards preserving the common heritage of mankind.در طول تاریخ، «عدالت» را غایت دانش حقوق دانستهاند و از لحاظ ارزششناسی، آن را جامع ارزشها معرفی کردهاند. با این همه، حیطه و موضوع عدالت، کمتر به بحث گذاشته شده است. به تعبیر دیگر، عموماً عدالت را حاکم بر موضوعات و اشخاصی قرار میدهند که در اکنونِ جهان حضور دارند، اما آیا آیندگان از عدالت بهرهای ندارند؟ این سؤالی است که «عدالت بیننسلی» از آن پرده برمیدارد. پرسش از این نوع عدالت در سالیان اخیر در پرتو پیشرفت فناوری و گستردهترشدن دست بشر در طبیعت و به تَبَع، خطر نابودی زیستبوم طبیعی و انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. عدالت بیننسلی در تلاش است نسل کنونی را مکلف بدارد تا حق نسلهای آینده را در منابع طبیعی و محیطزیست به رسمیت بشناسد و برای جهانِ در حالِ نابودیِ فعلی، راه چارهای بیابد. البته این تلاش تا حدودی مأجور بوده و توانسته باب ادبیات ویژهای را در حقوق بینالملل محیطزیست در نهادهای سیاسی و قضایی بینالمللی بگشاید. با این حال، هنوز نمیتوان چنین عدالتی را جزو قواعد لازمالاجرای حقوق بینالملل موجود (معاهداتی یا عرفی) قلمداد کرد. عدالت بیننسلی در بهترین حالت، آموزهای است برای سوقدادن «حقوق موجود»[1] به سمت «حقوق مطلوب»[2] و تفسیر قواعد حقوق بینالملل به روشهای منصفانه و مبتنی بر «نیازهای جامعه بینالمللی در کل» که باید در راستای حفظ «میراث مشترک بشریت» حرکت نماید.<br /> <br /><strong>[1]</strong><strong><em>. </em></strong><em>Lega lata</em>: the law as it exists<br /><strong>[2]</strong><strong>.</strong> <em>Lega frenda</em>:future lawمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Judicial Policy of the International Court of Justice: Judicial Restraint or Judicial Activismرویکردهای «فعّال» و «منفعل» در سیاست قضاییِ دیوان بینالمللی دادگستری315624389210.22066/cilamag.2021.243892FAسید جمال سیفیدانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتیوحید رضادوستدکتری حقوق بینالملل، دانشکدة حقوق دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20201027In dealing with various cases and circumstances in the international community, international courts and tribunals do not always act in the same way. Rather, they try to perform their judicial function and in so doing they adopt different approaches to maintain an equilibrium between the requirements of the international community, on the one hand, and the wishes of the disputing parties, on the other. The choice of these approaches to a large extent depends on the underlying ‘judicial policy’ of each tribunal which can, in turn, be distilled out of the <em>jurisprudence</em> <em>constante</em> of that tribunal. During its lifetime, the International Court of Justice has generally strived to stay in harmony with the needs of the contemporary international community to perform its judicial function in the best way possible. Thus, in times in which the international community was experiencing crisis or instability, the Court has attempted to adopt a rather passive judicial policy (judicial restraint.) Conversely, in times of stability, it has tried to adopt a proactive judicial policy. However, due to the special circumstances of each case, the Court has sometimes shown more affinity to one of these approaches.محاکم بینالمللی در مواجهه با قضایای مختلف و اوضاع و احوال گوناگون در جامعة بینالمللی همواره به شکلی واحد برخورد نمیکنند. در عوض، محاکم بینالمللی میکوشند تا با بهکارگرفتن رویکردهای مختلفی به اشتغال قضایی خود بپردازند و از این طریق میان مقتضیات جامعة بینالمللی از یک سو، و خواست طرفین اختلاف از سوی دیگر تعادلی برقرار کنند. اتخاذ این رویکردها به «سیاست قضاییِ» هر محکمه بستگی دارد که به نوبة خود باید از دل رویهقضایی آن استخراج شود. دیوان بینالمللی دادگستری در طول حیات خود کوشیده است تا با درنظرگرفتن جامعة بینالمللیِ هر عصر، خود را با نیازهای روز آن هماهنگ سازد تا بتواند اشتغال قضایی خود را به بهترین نحو به انجام رساند. در این مسیر، دیوان در دورانهایی که جامعة بینالمللی دچار بیثباتی بوده، تلاش کرده است بیشتر به رویکرد «منفعل» و «احتیاط قضایی» نزدیک شود؛ و در مقابل، در دورانهای ثبات به رویکرد «فعال» و «کنشگری قضایی» بپردازد؛ گرچه دیوان گاه به جهت وجود مقتضیات خاص و موردی نیز بنا به مورد به یکی از این رویکردها بیشتر قرابت نشان داده است.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923The Evolution of Normative Status of Sustainable Development in International Lawتکامل جایگاه هنجاری توسعه پایدار در نظام حقوق بینالملل577824592510.22066/cilamag.2021.245925FAمهشید آجلی لاهیجیدکترای حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-9238-810Xپوریا عسکریدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0002-7054-3049Journal Article20210428Development could be considered as the outcome of the third-world’s engagement and demand for participation in international law. Over the years, the concept and normative position of the rules of development has undergone a historical evolution. The right to development initially conceived with a purely economic perspective and essential to create a new economic order, gradually took on new conceptual dimensions, such as social development. Reception of these aspects has led to the establishment of new concepts such as human development, millennium development, and also sustainable development. The latter has been regarded as the self-actualization of the concept of development by combining the three pillars of economic, social, and environmental development in the form of a sustainable construction. Explaining the nature of sustainable development has been one of the most challenging subjects in the current international law system in which scholars have yet to come to a consensus in this regard. Considering the evolution and the functions of sustainable development, this article using a descriptive-analytical method tries to determine the normative position of sustainable development as an international obligation in international law.توسعه را میتوان محصول مشارکت و سهمخواهی جهان سوم از حقوق بینالملل تلقی کرد. در طول سالها، سیری تاریخی در رابطه با تحول مفهومی و جایگاه هنجاری قواعد توسعه در حقوق بینالملل قابل مشاهده است. حق بر توسعه که ابتدائاً با اقتصادی و اساساً برای نگاهی صرفاً ایجاد نظم نوین اقتصادی مطرح شد، بهتدریج به ابعاد مفهومی جدیدی مانند توسعة اجتماعی توجه کرد و پذیرش همین مضمون، بنیانی شد برای طرح مفاهیم دیگر مبتنی بر توسعه، مانند توسعة انسانی، توسعة هزاره و نیز توسعة پایدار. مورد اخیر در قالب الگویی برای سازندگی پایدار با ادغام سه رکن توسعة اقتصادی، توسعة اجتماعی و محیطزیست، به نوعی تعیّنِ مفهوم توسعه است. میتوان تبیین ماهیت توسعة پایدار در حقوق بینالملل را یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات در حوزة حقوق بینالملل تلقی کرد. این چالش به گونهای از ابتدای طرح مباحث مرتبط با حق بر توسعه در فضای حقوق بینالملل وجود داشته و تا امروز در این باره در میان حقوقدانان بینالمللی اتفاقنظری شکل نگرفته است. با لحاظ سیر تکاملی و کارکردهای توسعة پایدار، پژوهش حاضر در قالب مطالعة توصیفی– تحلیلی، به تبیین ماهیت و رفع ابهامات در خصوص جایگاه توسعة پایدار بهعنوان تعهد بینالمللی در حقوق بینالملل میپردازد.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Analytical Survey on the Use of Ballistic Missile Weapons in International Humanitarian Lawکاربرد تسلیحاتی موشکهای بالستیک از منظر حقوق بینالملل بشردوستانه7910224601910.22066/cilamag.2021.246019FAسید فضل الله موسویاستاد گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانامیر لهراسبیدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200714Since the launch of the world's first ballistic missile, the nature of warfare has changed forever, with profound military and political developments around the world. Ballistic missiles made it possible for a nation to move away from the battlefield and, with the relative immunity gained, to strike deep into the enemy's territory and inflict heavy losses. The distinctive feature of the ballistic missile is its ability to carry heavy nuclear warheads weighing 40 megatons, which, in addition to its 12,000-kilometer range, has raised concerns among international powers. To this end, in the absence of consideration of specific international rules, they have made political and exclusive decisions about the legitimacy or illegitimacy of the use of this weapon. This study tries to provide the answer to the legal status of ballistic missiles in international humanitarian law. The findings of the study indicate that, despite the legal nature of ballistic missiles, the assessment of the legitimacy or illegitimacy of the use of this weapon depends on the examination of experimental data from each missile exercise, which does not provide a general conclusion about the legal status of ballistic missiles, unless the experimental data of the launched missile be reviewed and verified.<br /> از زمان شلیک اولین موشک بالستیک در جهان، ماهیت جنگ برای همیشه تغییر پیدا کرد و تطورات عمیقی را در عرصههای نظامی و سیاسی در دنیا رقم زد. موشکهای بالستیک، این امکان را برای یک ملت فراهم میکرد تا از میدان نبرد دور شوند و با مصونیت نسبیِ بهدست آمده، به عمق قلمرو دشمن حمله، و خسارات سنگینی را وارد کنند. وجه ممیز شاخص موشک بالستیک، توانایی در حمل کلاهکهای سنگین هستهای به وزن 40 مگاتن است که در کنار برد 12000 کیلومتری آن، سبب افزایش نگرانی قدرتهای بینالمللی شده است. به همین منظور، آنان در فقدان ملاحظات قواعد بینالمللی خاص، اقدام به تصمیمگیریهای سیاسی و انحصاری راجع به مشروعیت یا عدم مشروعیت کاربرد این سلاح کردهاند. آنچه در این تحقیق از نظر گذرانده میشود، پاسخ به چگونگی وضعیت حقوقی موشکهای بالستیک در حقوق بینالملل بشردوستانه است. یافتههای تحقیق مبیّن آن است که علیرغم ماهیت قانونی موشک بالستیک، ارزیابی مشروعیت یا عدم مشروعیت کاربرد این جنگافزار، منوط به بررسی دادههای تجربی ناشی از هر رزمایش موشکی است که بدین موازات، نتیجهگیری کلی در خصوص وضعیت قانونی موشک بالستیک حاصل نمیشود مگر آنکه در هر مورد، دادههای تجربی موشک پرتابی مورد مداقه قرار گیرد.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Countering Starvation in International Law: From a Human Rights Violation to an International Crimeمقابله با گرسنگی در نظام حقوق بین الملل: از نقض حقوق بشر تا جنایت بین المللی10314424388910.22066/cilamag.2021.243889FAهاله حسینی اکبرنژاداستادیار گروه حقوق دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینحوریه حسینی اکبرنژاداستادیار دانشکدة حقوق دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20201004Deliberate starvation is a violation of human rights and a crime whose perpetrators have long enjoyed total impunity. Recently, however, the international community has taken steps to prevent and combat it, including provisions in the Rome Statute. Although, its provisions have been criticized for lack of transparency about the elements of crime, especially the subjective element (<em>mens rea</em>), or for limiting the commission of that crime to international armed conflict, therefore, its conceptual development is essential. Because of these considerations, the present article seeks to examine and analyze how gradually and by violating a human right such as the right to food by governments (with political, military, and economic motives) the commitment of an international crime as starvation takes place. Also, what is the capacity of international law, including in the international criminal law system and the international human rights system, to prevent the occurrence of this crime and the strategies to combat the impunity of its perpetrators? The answer to this question is very important and vital in the effective guarantee of human rights standards, and over time, it can accelerate and facilitate the international prosecution of serious and gross human rights violations.گرسنگی عمدی، نقض حقوق بشر و جنایت بینالمللی است که مرتکبین آن طی سالهای متمادی از بیکیفر بودهاند اما اخیراً جامعة بینالمللی اقداماتی برای پیشگیری و مقابله با آن تمهید کرده و ازجمله در اساسنامة <em>رم</em> احصا شده است گرچه مفاد اساسنامه به علت عدم شفافیت در مورد عناصر جرم و بهویژه عنصر معنوی و نیز محدودشدن ارتکاب آن به شرایط خاص، مورد انتقاد بوده و توسعة مفهومی آن ضروری است. مقالة حاضر این مسئله را بررسی و تحلیل میکند که چگونه بهصورت تدریجی و ضمن ارتکاب نقض یک حق بشری مانند حق بر غذا از سوی دولتها (با انگیزههای سیاسی، نظامی و اقتصادی) علیه افراد انسانی، جنایت بینالمللی یعنی تحمیل گرسنگی به وقوع میپیوندد و اینکه ظرفیت حقوق بینالملل ازجمله در نظام حقوق بینالملل کیفری و نظام حقوق بینالملل بشر برای پیشگیری از وقوع این جنایت و راهکارهای مقابله با بیکیفری مرتکبین آن چیست. پاسخ به این مسئله در تضمین مؤثر موازین حقوقبشری بسیار مهم و حیاتی است و بهمرور میتواند موجب تسریع و تسهیل تعقیب کیفری بینالمللی نقضهای شدید و فاحش حقوقبشری شود.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Legal Aspects of Forced Population Transfer as an International Crimeابعاد حقوقی انتقال اجباری اشخاص به عنوان جنایت بین المللی14516824415610.22066/cilamag.2021.244156FAمحسن قدیراستادیار دانشکده حقوق دانشگاه قمشاهو جعفریدانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قمJournal Article20201225The human right to live in one's homeland has been one of the basic human rights throughout history. Forced deportation and transfer of persons from the motherland has occurred in abundance across the ages, and its harmful effects can still be seen. This heinous act has been committed for various purposes, including the exploitation of human beings, the deprivation of their property rights in their homeland, and so on. With the establishment of the International Criminal Court and its jurisdiction to deal with international core crimes, explicitly transfer of persons as one of the forms of International crimes specifically identified as crimes against humanity and war crimes. In this article, the dimensions of the above-mentioned phenomenon as crimes against humanity and war crimes are examined and its distinction with similar concepts such as exile, genocide, and the relationship of the two is discussed. Finally, with a critical approach to the case-law of the International Court of Justice in examining cases of forced transfer in the Bosnia's Genocide Case against Serbia and Montenegro in 2007, the lack of a unified approach between the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia and International Criminal Tribunal for Rwanda and the International Criminal Court has been addressed.حق انسان به زندگی در موطن و سرزمین اصلی خود، یکی از حقوق اساسی و اولیة انسانها در طول تاریخ بوده است. اخراج و انتقال اجباری اشخاص از سرزمین مادری در طول تاریخ بهوفور اتفاق افتاده است و آثار زیانبار آن هماکنون نیز قابل مشاهده است. این عمل بنا به مقاصد گوناگونی ازجمله استثمار انسانها و سلب حق مالکیت آنها در سرزمین اصلی خود ارتکاب مییافته است. با تأسیس دیوان بینالمللی کیفری و صلاحیت این دیوان در رسیدگی به جنایات بینالمللی، صراحتاً انتقال اجباری اشخاص نیز بهعنوان یکی از صور جنایات بینالمللی، مشخصاً جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی شناسایی شد که در مقالة حاضر به بررسی ابعاد این پدیده بهعنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی، و تمایز آن با مفاهیم مشابه از قبیل تبعید، نسلزدایی و رابطة آن دو، و در پایان با رویکردی انتقادی در قبال رویهقضایی دیوان بینالمللی دادگستری در بررسی موارد انتقال اجباری اشخاص در قضیة بوسنی علیه صربستان و مونتهنگرو در 2007، به عدم رویکرد واحد بین دادگاه بینالملل کیفری یوگسلاوی سابق و رواندا و همچنین دیوان بینالملل کیفری پرداخته شده است. مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923International Responsibility of the U.S. Arising from the Impacts of Its Sanctions on Iran’s Covid-19 Responseتأثیر تحریم بر مقابله موثر با کرونا و مسئولیت ناشی از آن16920224509510.22066/cilamag.2021.245095FAلعیا جنیدیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسپیده راضیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210407Economic sanctions imposed by the United States of America have affected various sectors of the economy, health, and treatment in Iran for many years. Although the Sanctioning government always claims that the sanctions do not include the health sector and medical equipment, yet in practice, sanctioning banking sectors blocks the purchase of essential pharmaceutical items. In addition, foreign companies' fears of US secondary sanctions, despite the explicit provisions of the International Court of Justice's provisional measures excluding transactions in food and medicine, have prevented them from cooperating with the Iranian individuals and entities. With the outbreak of the Coronavirus, especially in the early stages, the shortage of drugs and medical supplies has disrupted the country's treatment system for effective and rapid response to the Coronavirus, which is a gross violation of fundamental human rights, the very rights which have been repeatedly emphasized in numerous international instruments. The purpose of this study is to prove the legitimacy of Iran in claiming this fundamental right in national and international fora, to provide better management of this crisis, and the possibility of compensation for damages caused by sanctions.تحریمهای اقتصادی اعمال شده از سوی کشور ایالات متحده آمریکا، سالهاست بخشهای مختلف اقتصاد و حوزه سلامت و درمان کشور را تحت تأثیر قرار داده است. گرچه تحریمکنندگان همواره مدعی اند که تحریمها شامل بخش سلامت و درمان و تجهیزات پزشکی نمیشوند، عملاً با اعمال تحریمهای بانکی، مسیر خرید اقلام ضروری دارویی و تأمین مواد اولیه آن را مسدود یا دستکم با موانع جدی مواجه کردهاند. علاوه بر این، واهمه شرکتهای خارجی از تحریمهای ثانویه آمریکا، علیرغم مفاد صریح دستور موقت دادگاه دادگستری بینالمللی مبنی بر مستثناشدن معاملات راجع به اقلام غذایی و دارویی از شمول تحریمها، موجب عدم همکاری آنها با اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی شده است. با شیوع ویروس کرونا به ویژه در مراحل آغازین، مشکلات کمبود دارو و ملزومات پزشکی، نظام درمان کشور را برای مقابلة مؤثر و سریع با ویروس کرونا دچار اخلال کرده است که این امر، نقض فاحش حقوق بنیادین بشری است؛ حقوقی که در اسناد لازم الاجرای بینالمللی بارها مورد تأکید قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر آن است که با اثبات حقانیت ایران در مطالبة این حق بنیادین در مراجع ملی و بینالمللی، زمینة مدیریت بهتر این بحران و امکان جبران خسارت ناشی از تحریم را فراهم نماید.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Granting British Citizenship to Hong Kong Citizens from the Perspective of International Lawاعطای تابعیت بریتانیا به شهروندان هنگکنگ از دیدگاه حقوق بین الملل20322724509410.22066/cilamag.2021.245094FAسیامک کریمیدکترای حقوق بین المل از دانشگاه تهران و استادیار مدعو پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0002-9129-0335رضا اسمخانیدکترای حقوق بین الملل از دانشگاه تهران و
کنسول جمهوری اسلامی ایران در هنگ کنگJournal Article20210428On the execution of the Sino-British Joint Declaration in 1985, which had detailed resuming the exercise of China's sovereignty over Hong Kong, there was also an exchange of memoranda between the two sides. The British Memorandum to China stated the United Kingdom's pledge not to confer the right of abode in the United Kingdom on Holders of the British National (Overseas) passports who are Chinese inhabitants of Hong Kong. Following the occurrence of political turbulence in Hong Kong during 2019 and 2020, which led to strained relations between Britain and China, the British government unveiled plans to offer Hong Kong residents the chance to settle in the UK and ultimately apply for citizenship. The new immigration arrangements sparked a furious reaction by China. There are doubts about the binding effect of the commitments embedded in the above-mentioned Memorandums, for several reasons. Scrutinizing the characteristics of a binding legal obligation in international law, this essay concludes that the UK's pledge is a legally binding and unilateral one. Then it argues that revoking unilateral acts, which has been termed an “inherent right” by the ICJ, exceptionally could not be applied on the British Memorandum in this case. در زمان صدور بیانیة مشترک بریتانیا و چین در 1985 که با هدف بازگرداندن حاکمیت هنگکنگ از بریتانیا به چین منعقد شد، طرفین یادداشتهایی را مبادله و تعهداتی را بر عهده گرفتند. ازجمله بریتانیا متعهد شد هیچگونه حق اقامت و تابعیتی به اتباع چینی ساکن هنگکنگ اعطا نکند. به دنبال سلسله تحولات سیاسی در هنگکنگ در 2019 و 2020 و ایجاد تنش میان بریتانیا و چین بر سر هنگکنگ، بریتانیا ضمن تغییراتی در قوانین خود، زمینه را برای اعطای تابعیت بریتانیایی به شهروندان هنگکنگی فراهم کرد. این موضوع متعاقباً مورد اعتراض دولت چین قرار گرفت. به دلایل مختلفی، تردیدهایی دربارة اثر الزامآور تعهدات مندرج در یادداشتهای فوق وجود دارد. این مقاله ضمن توضیح ویژگیهای یک تعهد حقوقی الزامآور در نظم حقوقی بینالمللی به این یافته میرسد که تعهد بریتانیا تعهدی حقوقی و یکجانبه است؛ سپس نتیجه میگیرد که اگرچه استرداد تعهدات یکجانبه، به تعبیر دیوان بینالمللی دادگستری، «حق ذاتی» هر دولتی است، استثنائاً در این مورد خاص، امکان استرداد تعهد از سوی بریتانیا وجود ندارد.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Reflective Loss Claims in Internationals Investment Arbitration: Feasibility and Foundationsدعاوی خسارات انعکاسی در داوری سرمایهگذاری بینالمللی؛ امکان سنجی و مبانی22926224415510.22066/cilamag.2021.244155FAمحمد علی بهمئیاستادیار گروه حقوق تجارت بینالملل، دانشکدة حقوق دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضا نریمانی زمان آبادیکارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکدة حقوق دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-9684-216XJournal Article20210125Reflective losses concern damages resulting from losses sustained by the corporate entity which are felt by shareholders in the form of devaluation of their shares. Shareholders’ suits seeking compensation for such damages are barred under corporate law systems but have caused lengthy debates in international investment arbitration: On one hand, foreign persons often organize their investments in host States through acquisition of shares in a local company. On the other, current arbitral precedence allows foreign investors/shareholders to seek compensation for devaluation of their shares resulting from host States’ illegal measures against the local company. The present article studies the said arbitral precedence and reviews the arguments put forward by tribunals for allowing such damages to be sought in investment disputes.خسارات انعکاسی ناظر به ضرری است که سهامداران در نتیجة ورود زیان به شرکت و در قالب کاهش ارزش یا سودآوری سهام خود متحمل میشوند. دعاوی سهامداران برای مطالبة این نوع خسارات در حقوق شرکتها ممنوع دانسته شده اما بحثهای دامنه داری را در عرصة داوری سرمایه گذاری بین المللی برانگیخته است: از یک سو اشخاص خارجی در بسیاری موارد، سرمایه گذاری خود را از طریق تملک سهام شرکتهای تشکیل شده در دولت میزبان سازماندهی میکنند و از سوی دیگر، رویة داوری موجود، حاکی از آن است که چنانچه این شرکت محلی هدف اقدامات متخلفانة دولت میزبان قرار گرفته و در نتیجة آن، ارزش یا سودآوری سهام متعلق به سرمایه گذاران/سهامداران خارجی کاهش یابد، سرمایهگذاران میتوانند با استناد به معاهدات سرمایه گذاری حاکم، مستقیماً علیه دولت میزبان طرح دعوا و در صورت احراز شرایط، خسارت دریافت کنند. مقالة حاضر ضمن بررسی رویة مذکور، مبانی موجهة تجویز مطالبة این نوع خسارات را در دعاوی سرمایه گذاری واکاوی میکند.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Challenges Facing Singapore Convention on Mediation and the Possible Accession of Iranچالش های کنوانسیون میانجیگری سنگاپور و الحاق ایران26328024388810.22066/cilamag.2021.243888FAعلی مقدم ابریشمیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20201127Singapore Convention on Médiation was signed by 46 countries, including Iran, in August 2019 and came into force in September 2020. The promulgation of the Convention aims to provide an effective mechanism, akin to the New York Convention, for enforcing settlement agreement resulting directly from mediation. The process and result of negotiations indicate that the future of the Convention is uncertain. The unwillingness of the EU, European countries, and Japan on the one hand, and the lack of cultural and legal foundations in a given country that may consider the ratification of the Convention, on the other hand, may amount to the unsuccessful application of the Convention. This article illustrates problems and controversies raised at the time of drafting the Singapore Convention. It also demonstrates the advantages and disadvantages of the possible ratification in Iran. It concludes that the Iranian legal system is currently lacking a legal basis in terms of commercial mediation, and hence before the possible accession, Iran should adopt a legal framework for commercial mediation by inspiriting from UNCITRAL Model Law on Mediation.کنوانسیون سنگاپور با هدف ایجاد یک نظام حقوقی الزامآور برای اجرای سازشنامههای بینالمللی ناشی از میانجیگری در اوت ٢٠١٩ توسط ٤٦ کشور ازجمله ایران امضا و در سپتامبر ٢٠٢٠ لازمالاجرا شد. این کنوانسیون با چالشهای عمدهای مواجه است که میتواند منجر به شکست آن در توسعة میانجیگری در تجارت بینالملل شود. بررسی این چالشها برای کشورهایی که قصد الحاق به کنوانسیون سنگاپور را دارند، ازجمله ایران، مهم و ضروری است. این مقاله مشکلات و اختلافنظرهایی را که در تدوین کنواسیون مطرح شد و همچنین عللی که میتواند آیندة این کنوانسیون را در هالهای از ابهام قرار دهد، ترسیم میکند و سپس به بیان مزایا و معایب الحاق احتمالی ایران میپردازد. نتیجهگیری از بحث بیان میدارد که ایران ابزار و بستر قانونی لازم را در رابطه با میانجیگری تجاری بینالمللی ندارد و لذا برای الحاق به کنوانسیون سنگاپور، ابتدا باید این بستر با الهامگرفتن از قانون نمونة میانجیگری آنسیترال فراهم شود.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923The EU Law and the Challenge of Data Ownership in the Era of the Digital Economyحقوق اتحادیه اروپا و چالش شناسایی حق مالکیت بر داده ها در عصر اقتصاد دیجیتال28130424518610.22066/cilamag.2021.245186FAشیما عطاردانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیفرهاد پرویندانشیار دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210424The rapid development of new information technologies and data analytics has caused the awareness of the economic value of data, turning it into a new kind of asset. In the European Union, the acceptance of data as a new legal object is not revolutionary, but what has changed is the concept of ownership. By introducing data as the vital resource of the digital economy, the development of legal rules, including ownership rights, becomes necessary. This paper discusses the concept of data, identifies the challenges in defining the property rights in data by analysing for and against arguments, and studies the position of data in intellectual property rights, trade secrets, data protection, contracts, and competition law. Attitudes towards ownership as a fundamental concept, concerning data, face various uncertainties, and focus on data ownership could arise new economic concerns and legal issues. However, the lack of legal rules on data ownership should no longer be ignored. The mentioned legal systems also do not provide a sufficient basis for ownership of data. The solution is to regulate data, based on a clear definition of ownership while respecting the fundamental rights of individuals and providing the means of success in the digital economy.پیشرفت سریع فناوریهای نوین اطلاعاتی و تحلیل دادهها موجب آگاهی از ارزش اقتصادی داده و تبدیل آن به نوع جدیدی از دارایی شده است. در اتحادیة اروپا، پذیرش داده بهعنوان موضوع حقوقی جدید، تحول محسوب نمیشود بلکه آنچه تغییر یافته، مفهوم مالکیت است. با تبدیل داده به منبع حیاتی اقتصاد دیجیتال، توسعة قواعد حقوقی ازجمله حقوق مالکیت اهمیت مییابد. ازاینرو مقالة حاضر ضمن بررسی مفهوم «داده»، در صدد توصیف چالش شناسایی «حق مالکیت بر داده» و تحلیل استدلالهای مخالف و موافق آن برآمده است و وضعیت مالکیت داده را در نظامهای حقوق مالکیت فکری، حقوق اسرار تجاری، حقوق حمایت از داده، حقوق قراردادها و حقوق رقابت مطالعه میکند. ازیک سو نگرش به مالکیت بهعنوان مفهومی بنیادین، در مورد دادهها با ابهام زیادی روبهروست و تمرکز بر مالکیت داده میتواند نگرانیهای اقتصادی و پرسشهای حقوقی جدیدی با خود به همراه آورد. از سوی دیگر، محدودیت در قواعد حقوقی مالکیت داده بیش از این نباید نادیده گرفته شود؛ ساختار نظامهای حقوقی مذکور نیز مبنای کافی برای حمایت از مالکیت دادهها ارائه نمیکند. راهحل، مقررهگذاری دادهها مبتنی بر تعریفی روشن از حقوق مالکیت داده است که ضمن احترام به حقوق بنیادین افراد، اسباب موفقیت در اقتصاد دیجیتال را فراهم آورد.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923The Application of Religion as a Governing Law in National Judicial Precedents and International Instrumentsمذهب به عنوان قانون حاکم بر قرارداد در پرتو آرای قضایی ملی و اسناد بین المللی30532624602010.22066/cilamag.2021.246020FAرضا مقصودیدانشیار حقوق خصوصی دانشگاه گیلانفیروزه سیدنژاددانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه گیلانJournal Article20210512The increase in the number of Islamic financial institutions and the emergence of Islamic banking in recent decades has led to the expansion of Islamic contracts and religious-based commercial activities in the international arena, and hence the possibility of recognition and application of religious laws in international commercial contracts has been notable and interesting. Therefore, this paper with an analytical-descriptive method seeks to examine the status of religious law as a non-state law in international instruments and to explain the possibility of choosing and applying it as governing law in the international commercial contracts in the judicial precedent.<strong> </strong>It is concluded that<strong>,</strong> although the practical procedure and the realities of the international business world do not allow such a choice, Article 3 of The Hague Principles on the choice of law in international commercial contracts 2015 by applying a new approach and extending the scope of party autonomy, supports choosing religious law as governing law in the contract. In recent years, rendered judgments have also been given a more flexible stance on the choice of religious law and recognizing greater authority for the parties to the international commercial contracts.افزایش تعداد مؤسسات مالی اسلامی و نیز شکلگیری بانکداری اسلامی در دهههای اخیر، موجب گسترش قراردادهای اسلامی و فعالیتهای تجاری منطبق با مذهب در عرصة بینالمللی شده و امکان پذیرش و اعمال حقوق مذهبی در قراردادهای تجاری بینالمللی را در معرض توجه بسیاری قرار داده است. ازاینرو مقالة حاضر میکوشد جایگاه حقوق مذهبی را بهعنوان حقوق غیردولتی در اسناد بینالمللی، و امکان انتخاب و اعمال آن را بهعنوان قانون حاکم بر قراردادهای تجاری بینالمللی در رویة مراجع قضایی بررسی کند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که هرچند رویة عملی و واقعیتهای دنیای تجارت بینالملل چنین انتخابی را مجاز نمیداند، ماده 3 اصول لاهه راجع به انتخاب قانون در قراردادهای تجاری بینالمللی مصوب 2015 با اعمال رویکردی نوین، از انتخاب قواعد مذهبی بهعنوان قانون حاکم بر قرارداد حمایت میکند.<br />بهعلاوه آرای سالهای اخیر نیز ضمن شناسایی اختیار بیشتر برای طرفین قرارداد تجاری بینالمللی، نسبت به انتخاب قواعد مذهبی موضع منعطفتری اتخاذ کرده است.مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X38شماره 65 (پاییز- زمستان)20210923Index to International Law Review: Issues Nos. 63 & 64نمایه مقالات شماره های 63 و 64 مجله حقوقی بینالمللی327330247706FAJournal Article20211201