مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101Extraterritorial Jurisdiction in International Law In Light of Piercing the Corporate Veil<B>صلاحیت فرا سرزمینی در حقوق بینالملل در پرتو خرق حجاب شخصیت حقوقی شرکت</B>7301635210.22066/cilamag.2012.16352FAمحسن محبیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوموتحقیقات، تهرانیاسر ضیاییاستادیار گروه حقوق بینالملل و عمومی دانشکده حقوق دانشگاه قمJournal Article20160105The concept of jurisdiction refers to the state power and authority over its nationals and residents within its territory exercised through legal official bodies and agencies such as legislative, judicial and executive organizations. The exercise of this power beyond the territory of a country is called extraterritorial jurisdiction. As far as judicial jurisdiction is concerned, national courts apply traditional criteria and rules such as <em>lex loci rei, lex loci solutionis, lex loci domicilii</em> and the like in order to exercise their jurisdiction over transnational cases. However, the vast presence of transnational or multinational companies in international arena and in particular, their complex organizational structure along with the broad scope of their activities at international level caused national and international courts to face with new jurisdictional questions in cases where transnational companies are involved. Resolution of these new questions requires new criteria in order to justify judicial jurisdiction of the relevant courts. The corporate veil-piercing theory is a mechanism developed to serve this requirement. The core of this theory is to prevent fraud in transnational activities of the companies and in particular, to prevent misuse of the principle of corporate independence from the shareholders. Based on this mechanism, the relevant court may lift the corporate veil and extend its jurisdiction over the mother company –foreign company- or foreign shareholders and thus justify the extraterritorial jurisdiction of itself. This rule was initially developed in commercial cases by domestic courts and was subsequently applied by international courts and tribunals to justify diplomatic protection by national state of the shareholders and also in certain human rights cases in support of the claims by victims of human rights abuses. The application of the rule is appreciated by jurisprudence of national and international courts as well as the doctrine.منظور از صلاحیت، توانایی و اختیار دولت برای اعمال اقتدار و قدرت نسبت به اتباع و ساکنین در قلمرو سرزمینی، از طریق نهادهای رسمی است. این توانایی حسب مورد، از طریق نهادهای اجرایی، تقنینی یا قضایی اعمال میشود. اعمال و تسری این صلاحیت در خارج از سرزمین دولت، صلاحیت فراسرزمینی نام دارد. تاجاییکه به صلاحیت قضایی مربوط میشود، دادگاههای دولتی برای اعمال صلاحیت بر قضایای فراملی از قواعد و معیارهای سنتیِ صلاحیت کمک میگیرند مانند صلاحیت مبتنی بر محل وقوع شیء، صلاحیت مبتنی بر محل تجارت و صلاحیت مبتنی بر محل حضور خوانده و مانند آنها. اما حضور وسیع شرکتهای فراملی یا چندملیتی در عرصه بینالمللی، بهویژه پیچیدگی ساختار این شرکتها و گستره فعالیت آنها مسائل تازهای را، از حیث صلاحیتی در دعاوی که فراملیها در آنها درگیر هستند، نزد محاکم داخلی و مراجع بینالمللی پیش آورده است که حل آنها اقتضا میکند معیارهای جدیدی برای صلاحیت قضایی دولت در نظر گرفته شود. سازوکار خرق حجاب در همین راستا ایجاد شده و توسعه یافته که هدف آن جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده از اصل استقلال شخصیت حقوقی شرکت از سهامداران است. بر این اساس، مرجع رسیدگی میتواند پوسته شخصیت حقوقی شرکت را کنار زند و صلاحیت قضایی خود را از شرکت فرعی به شرکت اصلی یا به سهامداران آن تعمیم دهد و بدینسان صلاحیت فراسرزمینی خود را توجیه نماید. این قاعده ابتدا در دعاوی تجاری و اقتصادی مطرح شد اما در مراجع قضایی بینالمللی نیز برای توجیه حمایت دیپلماتیک دولت از سهامداران و حتی در پارهای دعاوی حقوق بشری مورد استناد قرار گرفته است. این قاعده، هم در دکترین و هم در رویهقضایی مورد قبول و استقبال واقع شده است.https://www.cilamag.ir/article_16352_b8680f8871d30cfbb9b9905c37229c31.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101Reasons of Using Buy-back Contracts in Iran’s Upstream Oil and Gas Sector<B>دلایل استفاده از قراردادهای بیع متقابل در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران</B>31451635310.22066/cilamag.2012.16353FAمهدی منتظردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوموتحقیقات، تهرانسید نصرالله ابراهیمیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160105The buy-back contracts in the upstream sector of Iran’s oil and gas industry are used as a current contractual mechanism in attracting investment, particularly foreign investment from the early 1370s (1990s). The reason behind the use of the said contracts is categorized under the political, economic and legal justifications. Nevertheless, the main reasons of pursuing this type of contract are statutory requirements such as Principles of 43, 44, 45 and 81 of the Constitution, compliance with the principles of state’s possession and sovereignty over oil and gas resources, and securing and providing state’s interests as well as requirements for economic development. The buy-back contracts, as designed and used in Iran, not only aim to secure state sovereignty over oil and gas resources, but also the contractor (foreign investor) would be obliged to transfer and hand over the field after commissioning and production process to the National Iranian Oil Company.استفاده از قراردادهای بیع متقابل در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران از اوایل دهه هفتاد شمسی بهعنوان یکی از سازوکارهای قراردادی رایج در جذب سرمایهگذاری بهویژه سرمایهگذاری خارجی قرار گرفت که دلیل آن را باید در وجود برخی از محدودیتهای سیاسی، اقتصادی و حقوقی جستجو نمود. باوجود این، عمدهترین دلایل استفاده از قراردادهای مذکور در این حوزه را میتوان وجود الزامات یا محدودیتهای قانونی از قبیل اصول 43 و 44 و 45 و81 قانون اساسی و همچنین رعایت اصولی از قبیل اصول مالکیت و حاکمیت دولت بر منابع و مخازن نفتی و گازی و تأمین مصالح کشور و ضرورت توسعه اقتصادی دانست. قرارداد بیع متقابل در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز بهنحوی طراحی شده است که دولت میزبان به دلیل الزامات قانونی فوق، هیچگونه مالکیت یا مشارکتی را برای شرکت سرمایهگذار خارجی بهرسمیت نشناخته و وی را مکلف مینماید تا پس از راهاندازی و تولید، میدان را به شرکت ملی نفت ایران (کارفرما) واگذار نماید.https://www.cilamag.ir/article_16353_12c9f3e098060bbee1a319b2bf65f238.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101The Right to Democracy in Contemporary International Law<B>حق بر دموکراسی در حقوق بین الملل معاصر </B>46711635410.22066/cilamag.2012.16354FAرضا اسلامیعضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتیکتایون بشکارداناکارشناس ارشد حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160105The right to self-determination of peoples, right to political participation and its associated rights including political rights and freedoms as well as right to elect and to be elected, principles of equality and non-discrimination are all widely recognized international norms and conventional rules which have been derived from the principle of democratic legitimacy and then they are guaranteed by conventional means. Over the last few decades, Human Rights Committee, European and Inter-American Commissions on Human Rights, Organization for Security and Cooperation in Europe and the UN General Assembly have developed an unprecedented international practice regarding the internal governing structures of the states. This practice has a specific impact on the future of the right to democracy. The present article aims to clarify the position of the right to democracy within the contemporary international law through analyzing the international participatory rights embodied in the human rights conventions as normative foundations of the right to democracy and their role in the development of customary human rights norms.حق ملتها بر تعیین سرنوشت داخلی، حق مشارکت سیاسی و حقوق وابسته به آن، از جمله حقوق و آزادیهای سیاسی، و حق انتخابکردن و انتخابشدن، اصل برابری و منع تبعیض، در زمره قواعد معاهداتی و هنجارهای پذیرفتهشده بینالمللی هستند که از اصل مشروعیت دموکراتیک منبعث گردیده و سپس به مدد ابزارهای معاهداتی تضمین شدهاند. طی چند دهه اخیر، کمیته حقوق بشر، کمیسیونهای اروپایی و آمریکایی حقوق بشر، سازمان همکاری و امنیت اروپا و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رویهای بیسابقه از توجه بینالمللی به ساختار حکومتهای داخلی بهوجود آوردهاند که تأثیر بسزایی در آینده حق بر دموکراسی دارد. مقاله حاضر در تلاش است تا از طریق تحلیل حقوق مشارکتی مندرج در کنوانسیونهای حقوق بشر بهعنوان بنیانهای هنجاری دموکراسی و نقش آنها در توسعه قواعد عرفی، به تبیین جایگاه حق بر دموکراسی در حقوق بینالملل معاصر بپردازد.https://www.cilamag.ir/article_16354_b311f840e444c47a7686b6832b4b6ebb.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101The Formation of the Customary Rule in International Law:An Evaluation of the Role of Non-governmental Actors<B>شکلگیری قاعده عرفی در حقوق بینالملل؛ ارزیابی امکان نقشآفرینی بازیگران غیردولتی</B>72881635510.22066/cilamag.2012.16355FAشهرام زرنشاناستادیار دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20160105Customary international law, due to its particular features, has a significant position in the hierarchy of the international law sources and plays an effective and efficient role in the unification of behavioral policy of states. In the meantime, the role of non-governmental actors as well as the possibility of their direct participation in the process of the formation of customary rules has been seriously followed by the publicists. Nowadays with the extension and development of the role of non-governmental actors in the various international fields, the possibility of the effective participation of these actors has been considered in the process of formation of international law rules, but non-governmental organizations and individuals are yet not the principal and active subjects and it seems that there is a long way for the non-governmental actors that their position to be realized in the international community.حقوق بینالملل عرفی در سلسلهمراتب میان منابع حقوق بینالملل از جایگاه برجستهای برخوردار بوده و نقش بسزایی در تنظیم روابط بینالمللی و همسانسازی سیاستهای رفتاری دولتها با یکدیگر ایفا مینماید. در این بین، چندی است که نقش عوامل غیردولتی و امکان مشارکت مستقیم آنها در فرایند شکلگیری قواعد عرفی از سوی برخی حقوقدانان بهجد پیگیری میشود. گواینکه درحالحاضر بهواسطه رشد و توسعه نقشآفرینی بازیگران غیردولتی در عرصههای مختلف بینالمللی، امکان مشارکت مؤثر این عوامل در روند ساخت قواعد حقوقی بینالمللی مطرح شده است، باوجود این، سازمانهای بینالمللیِ غیردولتی و افراد، تابعان اصلی و فعال حقوق بینالملل نیستند و بهنظر هنوز زمان زیادی باقی است تا بتوان صحبت از تحقق امکان فوق به میان آورد.https://www.cilamag.ir/article_16355_61c0451649c3284968a28bc72cda8880.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101The Impact of the Pre-exploitation on the Re-determination of the States’ Shares in Trans-boundary Natural Resources<B>تأثیر بهرهبرداری اولیه، بر بازتعیین سهم کشورها از منابع طبیعی فرامرزی</B>891151635610.22066/cilamag.2012.16356FAمرتضی نجفی اسفاددکترای حقوق بینالملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضاییحامد خوریکارشناس ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس ارشد حقوق بینالملل از مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20160105The natural resources are the most valuable wealth belonging to every nation which based on them the sustainable and equitable development in any society would be planned and implemented. So far as they are lying on the territorial borders of two countries and being shared between them, the issue becomes highly sensitive. Devising a legal regime for the shared natural resources and their way of exploitation are so a vital concern for the states that the pre-exploitation by other partner states would be usually denied since they have done it before the establishment of a legal regime. This article aims firstly to examine the impacts of the pre-exploitation on the shares of the countries under international law and then explore whether the pre-exploitation was consistent with the principles and purposes of the UN Charter as well as international jurisprudence. Then a computational model is offered so that it reveals the pre-exploitation by the states from the shared natural resources and based on this model their shares would then be properly distributed. In the end, as a practical example, the South Pars gas field was evaluated based on the computational model and its results were analyzed.منابع طبیعی، ارزشمندترین سرمایه هر ملتی است که با اتکا به این سرمایه، توسعه پایدار و عادلانه در هر جامعهای برنامهریزی و اجرا میشود. زمانی که منابع طبیعی، نزدیک مرزهای دو کشور یافت میشود و مشترکبودن آن به اثبات میرسد، حساسیت آن، دوچندان میشود. ایجاد نظام حقوقی برای منابع طبیعیِ مشترک و نحوه استخراج از این منابع، آنقدر ذهن دولتها را مشغول مینماید که بهرهبرداری اولیه کشورهای شریک، که بهطور یکجانبه و قبل از استقرار رژیم حقوقی انجام شده است، معمولاً نادیده گرفته میشود. در این تحقیق، در ابتدا، از نظر حقوق بینالملل، تأثیرگذاری بهرهبرداری اولیه بر سهم کشورها، بررسی و مشخص خواهد شد که تأثیردهی بهرهبرداری اولیه بر سهم کشورها، با اصول و اهداف منشور ملل متحد و رویهقضایی بینالمللی هماهنگی دارد. سپس یک الگوی محاسباتی ارائه شد تا بهوسیله آن، مقدار بهرهبرداری اولیه کشورها از منابع طبیعی مشترک، بر سهم نهایی آنها تأثیر گذاشته و سهم آنها از این بابت، اصلاح شود. در انتها با یک مثال عملی، میدان گازی پارس جنوبی بهعنوان یک حالت کاری واقعی، برای الگوی محاسباتی، بررسی و نتایج آن تحلیل میشود.https://www.cilamag.ir/article_16356_62b9dc3e8cf21b8bebcd841ee8adaf77.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101Infringement and Extension of the Scope of Arbitration Agreement<B>نقض و توسعه قلمرو قرارداد داوری</B>1161381635810.22066/cilamag.2012.16358FAعلیرضا ایرانشاهیدکترای حقوق خصوصی و مدرس دانشگاهJournal Article20160105Arbitration agreement is the most important criteria in determining the competence of arbitration tribunal and it also reflects the basis of arbitration legitimacy that its breach can be led to nullification and refusal of recognition and enforcement of related arbitral award. Breach of arbitration agreement can be divided into two groups: subjective breach and objective breach. Extension of arbitration agreement (clause) will be acceptable only if not being led to breach of arbitration agreement and also be applicable in interpreting the arbitration agreement and distinguishing the real parties and their intentions. Otherwise, the extension of arbitration agreement should be considered against the most basic principals of law; meaning that the arbitration tribunal has acted in manifest breach of its competence.قرارداد داوری مهمترین معیار تعیین حدود قلمرو صلاحیت مرجع داوری و تجلیگاه مبنای مشروعیت داوری است و ممکن است تخطی مرجع داوری از آن، موجب ابطال و عدمشناسایی و اجرای رأی داوری گردد. نقض قلمرو قرارداد داوری را میتوان به دو نوعِ نقض موضوعی و نقض شخصی تقسیمبندی نمود. توسعه قرارداد داوری درصورتیکه در عمل، موجب نقض قلمرو قرارداد داوری نگردد و صرفاً در حیطه تفسیر قرارداد داوری و تشخیص موضوعات و طرفهای حقیقی قرارداد داوری و قصد و اراده واقعی طرفین آن باشد، قابل پذیرش است. در غیر این صورت باید توسعه قرارداد داوری را برخلاف بدیهیترین اصول اولیه حقوقی، و عملی نامشروع توسط مرجع داوری در تجاوز از قلمرو صلاحیت خویش تلقی نمود.https://www.cilamag.ir/article_16358_d17c930d41709143ab7b4e7ec127bbbc.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X29شماره 47 (پاییز و زمستان)20120101Case Concerning Aerial Herbicide Spraying (Ecuador v. Colombia),the 21th Century Trail Smelter?<B>قضیه سمپاشی هوایی (اکوادور علیه کلمبیا) تریل اسملتر قرن بیستویکم؟</B>1391581636210.22066/cilamag.2012.16362FAبابک وثوقی فردعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاهJournal Article20160105Ecuador’s claim against Colombia or "<em>Aerial Herbicide Spraying Case</em>" was heard by the ICJ at 31 March 2008. It contains some points and issues which are ecologically of high importance in trans-boundary pollutions so that some experts call it “<em>Trail Smelter” </em>of the twenty-first century. The <em>Trail Smelter</em> case (USA <em>v.</em> Canada) is not an unknown issue for those interested in the international environmental law. It is so famous that Prue Taylor maintains it can be called an international environmental law proverb. The most important finding in the <em>Trail Smelter</em> award may be certainly summarized as principle of <em>s</em><em>ic utere tuo ut alienum non</em>. Hence, the <em>Aerial Herbicide Spraying </em>case has developed and established this principle in international environmental law system but without prejudgment and before ICJ’s final decision, more study still needs to be made through the judicial precedent and legal literature to clarify the different aspects of it.دعوای اکوادور علیه کلمبیا معروف به قضیه <em>سمپاشی هوایی</em> که در 31 مارس 2008 تحت رسیدگی دیوان بینالمللی دادگستری قرار گرفت، مستعد طرح نکات و مسائلی است که از بُعد زیستمحیطی خصوصاً در حوزه آلودگیهای مرزگذر قابل بررسی است بهنحوی که برخی محققین بدان لقب <em>تریل اسملتر</em> قرن بیستویکم دادهاند.قضیه <em>تریل اسملتر</em> (دعوای میان ایالات متحده آمریکا و کانادا) نزد علاقهمندان مباحث حقوق بینالملل محیطزیست، موضوع ناشناختهای نیست. در باب شهرت و آوازه قضیه مذکور، همین بس که به گفته <em>پرو تیلور</em>میتوان آن را «ضربالمثل» حقوق بینالملل محیطزیست دانست. بیشک مهمترین و ارزندهترین رهآورد رأی داوری <em>تریل اسملتر</em> را باید در اصل «استفاده غیر زیانبار از سرزمین»خلاصه کرد. اینکه قضیه <em>سمپاشی هوایی</em> تا چه حد ظرفیت توسعه و تبیین جایگاه اصل مذکور در نظام حقوق بینالملل محیطزیست را دارد، ضمن پرهیز از هرگونه پیشداوری ـ قبل از صدور رأی و تصمیم نهایی دیوان بینالمللی دادگستری ـ نیازمند مداقه و بررسی بیشتری پیرامون سابقه قضایی و ادبیات حقوقیِ بهجایمانده در این زمینه است و مقاله حاضر سعی میکند در این مسیر گامی بردارد.https://www.cilamag.ir/article_16362_2e04140aa2bbdbd457615ac2d08684ad.pdf