مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421The Concept of Misuse of Civil Aviation in the Light of Article 4 of the Chicago Conventionمفهوم سوءاستفاده از هوانوردی کشوری، موضوع ماده 4 کنوانسیون شیکاگو (1944)24785810.22066/cilamag.2022.247858FAمهدی علیاریدانش آموخته دکتری حقوق بینالملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانمحسن محبیاستادیار گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20200218According to article 4 of the Convention on International Civil Aviation (Chicago Convention), each contracting State agrees not to use civil aviation for any purpose inconsistent with the aims of this Convention. The preamble also reads that the "abuse" of future development of international civil aviation can become a threat to the general security. This article tries to explain the concept of misuse of civil aviation in the light of the provisions of the present Convention in a deductive method and by presenting a new approach tries to criticize perceptions about its concept so far expressed. Finally it concludes that the application of aviation sanctions that are in some circumstances contrary to the principles and purposes of the Chicago Convention is an example of abuse of civil aviation.ماده 4 معاهده هوانوردی بینالمللی کشوری، موسوم به کنوانسیون شیکاگو (1944) با عبارات زیر، دولتهای متعاهد آن را مکلف کرده است که از به کارگیری هوانوردی کشوری در جهتی مغایر با اهداف آن معاهده اجتناب کنند: «دولتهای متعاهد موافقت می کنند که هوانوردی کشوری را مغایر با اهداف این معاهده مورد استفاده قرار ندهند». در مقدمه معاهده نیز گفته شده است: «سوءاستفاده از پیشرفتهای آتی هوانوردی بینالمللی کشوری میتواند به تهدیدی برای امنیت عمومی تبدیل شود». این مقاله سعی دارد مفهوم سوءاستفاده از هوانوردی کشوری را در پرتو مفاد معاهده مذکور با نقد برداشتهایی که تا کنون در مورد آن صورت گرفته است تبیین و سپس بیان کند که اِعمال تحریمهای حوزه هوایی که در برخی شرایط، مغایر با اصول و اهداف کنوانسیون شیکاگو است، مصداق سوءاستفاده از هوانوردی کشوری است.https://www.cilamag.ir/article_247858_2c3a6a4791a67afd93f3e738f4b65ce5.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421A Comparative Study of the Criminalization of Human Trafficking in International Law and Iranian Lawsبررسی تطبیقی جرمانگاری قاچاق انسان در حقوق بینالملل و قوانین ایران24664910.22066/cilamag.2022.246649FAسید قاسم زمانیاستاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-4461-4616سید محمد هادی قادریدانشآموخته دکتری حقوق بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20210123The protocol to prevent, suppress and punish trafficking in persons, especially women and children, is currently the main international instrument in the field of human trafficking which provides a well-defined definition of human trafficking for the first time. After adoption of the aforementioned instrument, the Law on Combating Human Trafficking was approved by Iranian Parliament in 2004. With the aim of eliminating the shortcomings in this law, on March 29, 2017, “the Bill on Combating Trafficking in Persons and Organs and Punishment of Migrant Smugglers” was approved by the Iranian Cabinet which will repeal contradictory laws, including the law of 2004, if approved by the Parliament. A comparative study of the elements of the crime of human trafficking in the Human Trafficking Protocol, the Anti-Trafficking Law of 2004, and the recent Bill reveals shortcomings in domestic laws and makes it possible to address them in the new Bill. This article shows that despite some amendments, there are still several defects in the Bill. Considering the possibility of ratification of the Palermo Convention and its protocols in the Parliament, filling the existing gaps and conforming the definitions provided in this Bill to the human trafficking protocol would eliminates the need for further amendments.در حال حاضر، اصلیترین سند بینالمللی در حوزۀ قاچاق انسان، «پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق انسان بهویژه زنان و کودکان» است که برای نخستین بار تعریف مشخصی از قاچاق انسان ارائه داده است. در ایران نیز در 1383 قانون مبارزه با قاچاق انسان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با هدف رفع نواقص موجود در این قانون، «لایحۀ مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور» در اسفند 1397 به تصویب هیئت وزیران رسید که در صورت تصویب، قوانین مغایر ازجمله قانون 1383 نسخ خواهد شد. بررسی تطبیقی عناصر جرم قاچاق انسان در پروتکل قاچاق انسان، قانون مبارزه با قاچاق انسان و لایحۀ اخیر، کاستیهای موجود در قوانین داخلی را آشکار مینماید و امکان رفع آن در لایحۀ جدید را ممکن میسازد. علیرغم برخی اصلاحات، کماکان ایرادات متعددی به این لایحه وارد است. با توجه به امکان تصویب کنوانسیون پالرمو و پروتکلهای آن در مجلس، شناسایی و رفع خلأهای موجود و تطابق تعاریف ارائه شده در این لایحه با پروتکل قاچاق انسان، این لایحه را از اصلاحات بعدی بینیاز می کند.https://www.cilamag.ir/article_246649_dbe850b13ed196ba3de43a289ddb2211.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421Reflections on the Formalist and Critical Approaches to the Rules of International Lawتأملی بر رهیافتهای «فرمالیستی» و «انتقادی» از قواعد حقوق بینالملل24845110.22066/cilamag.2022.248451FAسید مصطفی میر محمدیدانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه مفیدلادن حریریاندانشجوی دکتری حقوق بینالملل، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قمJournal Article20210505Like any other legal system, the international legal system requires both recognizing and justifying legal rules therein. Formalist approaches have arisen in international law in order to identify legal rules from other legal inference based on formal logic and deductive argument. However, staying within the formalistic and formal frameworks of international law, as defined in formal sources such as treaties, custom, general principles of law, and some resolutions, is incompatible with the dynamics of this branch of law. Critical approaches to law have marked the failure of formalism in the emergence and justification of the rules of international law. Each of the formalist and critical approaches claims that their own method is right in identifying, explaining, justifying, and interpreting the rules of international law. The present article seeks to review and theoretically analyze the contribution of each of them in the logic of international law through reviewing and reflecting on the origin and methods of each of these two approaches in recognizing the rules of international law.نظام حقوق بینالملل همانند هر نظام حقوقی، نیازمند تشخیص و توجیه قواعد حقوقی خود است. رهیافتهای صوری و شکلگرایانه به منظور تشخیص قواعد حقوقی از دیگر هنجارها و نیز استنتاج حقوقی با تکیه بر منطق صوری و برهان قیاسی در حقوق بینالملل نیز مجال طرح یافته است. اما باقیماندن در چارچوبهای فرمالیستی و شکلی حقوق بینالملل که در منابع صوری از قبیل معاهدات، عرف، اصول کلی حقوق و نیز برخی قطعنامهها تعیّن یافته است، با پویایی این شاخه از دانش حقوق ناسازگار است. ازاینرو رهیافتهای انتقادی حقوق، قصور شکلگرایی را در بروز و توجیه قواعد حقوق بینالملل نشانه گرفتهاند. هرکدام از رهیافتهای فرمالیستی و انتقادی در شناسایی، تبیین، توجیه و تفسیر قواعد حقوقی بینالمللی، راه برگزیدۀ خود را به صواب میدانند. مقالة حاضر، با استفاده از روش تحلیل نظری تلاش دارد با مرور و تأمل در خاستگاه و روشهای هریک از این دو رهیافت در تشخیص و استدلال قواعد حقوق بینالملل، سهم هریک را در منطق حقوق بینالملل بررسی و تحلیل کند. هر دو رهیافت به سهم خود در غنای روشهای حقوق بینالملل سهیماند اما رهیافتهای فرمالیستی همچنان غالب به نظر میآیند.https://www.cilamag.ir/article_248451_520727416d9ab62ca8c42f4b9c3e57f9.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421Interactional International Law: A Non-hierarchical Approach to Unilateralism and Domination in International Lawحقوق بینالملل تعاملی: رهیافتی غیرسلسلهمراتبی بر یکجانبهگرایی و سلطهجویی در حقوق بینالملل24714810.22066/cilamag.2022.247148FAحیدرعلی تیموریاستادیار گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20210419The present study attempts to investigate the problem of unilateral violation of international law through the lens of the recently released doctrine of interactional international law and the way this theory deals with unilateralism. According to this theory, international law inherently confirms the necessity of unilateral action, but at the same time, if powerful States violate any principle of law unilaterally, there is no guarantee to enjoy legitimacy and legality and sustain that action in international relations. Also, this phenomenon of unilateralism is useful in the social practice of international law-making; however, to enjoy legality it must conform with the common understandings of other actors. Otherwise, it would end up in exceptionalism-exemptionalism, lacking any degree of legality and legitimacy. Eventually, the research concludes that going beyond the dichotomy of violation-punishment, the impotence of great powers in imposing and legally justifying their behavior would be obvious in case they cannot come along with the common understandings of the whole international interactional network. To do so, as a primary question at stake, this paper attempts to answer the following questions: how will the theory of interactional international law respond to the unilateral violation of international rules by powerful States? Also, how will it cope with the re-emergence of domination within the international legal system?این نوشتار بر آن است تا با بررسی نظریۀ نوظهور حقوق بینالملل تعاملی، به موضوع یکجانبهگرایی و افق نویی که این نظریه در این خصوص میتواند در پیش روی حقوق بینالملل بگشاید بپردازد. طبق این نظریه، یکجانبهگرایی، بخشی از خصوصیت ذاتی حقوق بینالملل تلقی شده اما چنانچه یکی از قوانین بینالمللی بهصورت یکجانبه از سوی قدرتهای برتر نقض شود، لزوماً از مشروعیت و قانونیت لازم برخوردار نخواهد شد و امکان تداوم در مناسبات بینالمللی را نخواهد داشت. یکجانبهگرایی به خودی خود، نامطلوب نیز تلقی نشده بلکه رفتاری است که در فرایند برساختن قوانین جدید به کار می آید اما برای برخورداری از قانونیت و مشروعیت باید با درک مشترک سایر بازیگران نیز در تعامل باشد؛ در غیر این صورت به استثناگرایی-معافیت جویی منجر شده و از احراز قانونیت بازمیماند. در پایان این نوشتار با عبور از دوگانۀ نقض-مجازات به روشنی نشان میدهد که قدرتهای برتر چنانچه بخواهند ارادۀ خود را بهصورت یکجانبه و به دور از فرایند تعامل بینالمللی بر سایر بازیگران عرصۀ بینالملل تحمیل کنند در همراه کردن آنها شکست خورده و حتی بهعنوان قدرتمندترین دولتها، ناتوان از توجیه حقوقی برتری خود خواهند بود. بدین منظور بهعنوان پرسش اصلی، این اثر به بررسی این مسئله می پردازد که چگونه نظریۀ حقوق بینالملل تعاملی به مشکل نقضهای یکجانبه در حقوق بینالملل و بازتولید نظام سلطه در این نظام حقوقی پاسخ میدهد.https://www.cilamag.ir/article_247148_6c2e4befb281115caa3ba3ed219f7cb3.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421Acquired Rights in the European Union Legal Systemحقوق مکتسب در نظام حقوقی اتحادیه اروپا24907010.22066/cilamag.2022.249070FAحسن سواریاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرسآرش رحیمی مهرکارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210921It was difficult to understand how the acquired rights were formed until the new theory made it clear that the acquired rights are rights that are recognized by the legislation and acquired by the implementation of the citizens, and are validated by acceptance by the judicial authorities. According to this theory, acquired rights are valid not only in domestic and private international law but also in public international law. Looking at the law of the European Union, through the Lens of this theory, it is obvions that rights such as citizenship and the right of permanent residence are among the rights that have been formed in the Union as acquired rights, from which other acquired rights have also arisen. Therefore, in cases such as the Brexit it has been respected and their continuation has been supported. With the new understanding that is gained from the formation of acquired rights, more appropriate and precise arrangements could be considered in international negotiations to demand in cases such as the withdrawal of a state from a treaty.نحوه شکلگیری حقوق مکتسب، درک آن را مشکل کرده بود. طبق نظریه جدید، حقوق مکتسب، حقی است که با وضع قانون شناسایی و با اجرای تابعین شکل میگیرد و با پذیرش نزد مراجع قضایی اعتبار مییابد. بدین ترتیب، حقوق مکتسب نه تنها در حقوق داخلی و بینالملل خصوصی معتبر است بلکه در حقوق بینالملل عمومی نیز از اعتبار عرفی برخوردار است.[1] با نگاهی به حقوق اتحادیه اروپا، طبق این نظریه ملاحظه می شود که حق هایی چون تابعیت و اقامت دائم ازجمله حقوقی هستند که بهعنوان حقوق مکتسب شکل گرفتهاند و حقوق مکتسب دیگری نیز از آنها ناشی شده است. لذا در مواردی چون برگزیت و در توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد احترام واقع و از تداوم آنها حمایت شده است. با درک جدیدی از شکلگیری حقوق مکتسب می توان در مذاکرات بینالمللی، ترتیبات مناسبتر و دقیقتری را برای مطالبه آنها در مواردی چون خروج یک کشور از معاهده در نظر گرفت.<br /><strong>[1]</strong><strong>. </strong>رحیمی مهر، آرش؛ اعتبار حقوق مکتسب در حقوق بینالملل عمومی، پایاننامة کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه تربیت مدرس، 1399.https://www.cilamag.ir/article_249070_d118cafb3659c5443e05cd1989422b88.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421Emergence of Waste Prevention Principle in the Production Process in the EU Lawsشکل گیری اصل پیشگیری از تولید پسماند در تولید کالا در حقوق اتحادیه اروپا24837910.22066/cilamag.2022.248379FAمسعود فریادیاستادیار گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران0000-0002-7799-1303Journal Article20211106The EU enhanced waste prevention to the first step of waste management hierarchy and laid down considerable regulations, directives, and communications to call the Member States to take the necessary measures in minimizing the waste in production processes. Developed with a descriptive-analytical approach, the present paper tackles the status of waste prevention in the EU laws and evaluates the EU integrates waste prevention enactments in its general policies on the natural resources preservation and eco-efficiency of its production systems. It concludes that the EU regards the matter of waste prevention not only as an environmental protection policy, but also as a part of its long-term resources efficiency and circular economy policies. Evolution of the EU legal approach in waste prevention reveals a significant shift in environmental and natural resources law and it sounds that a new enviromental law principle is progressively being emerged in this legal system as a soft law.اتحادیه اروپا در واکنش به مشکل انباشت پسماندها و کاهش شدید مواد خام برای تولید کالاها، مقررات مختلفی برای تشویق دولتهای عضو به اتخاذ راهکارهای الزامی و تشویقی برای تبدیل پیشگیری از تولید پسماند به رکن نخست مدیریت پسماند تصویب کرده است. این مقاله به بررسی این مسئله می پردازد که پیشگیری از تولید پسماند در مرحله تولید کالا چه جایگاهی در مقررات اتحادیه اروپا داشته و رویکرد تقنینی اتحادیه نسبت به این مسئله چگونه بوده است. نتیجه آنکه این اتحادیه، پیشگیری از تولید پسماند را نه صرفاً بهعنوان بخشی از تدابیر حفظ محیطزیست، بلکه بخشی از سیاست این اتحادیه برای حفظ منابع اولیه، رشد اقتصاد چرخهای و بهرهوری در تولید تلقی می کند. اقدامات این اتحادیه نشان از تحولی اساسی در حقوق تولید کالا، مدیریت پسماند و حفاظت از منابع طبیعی و تبدیل تدریجی پیشگیری از تولید پسماند به یکی از اصول حقوق محیطزیست دارد.https://www.cilamag.ir/article_248379_2921faa29ea73ed95272a71f98830308.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421International Adjudication in the Contemporary International Legal Orderدادرسی بین المللی در نظم معاصر حقوق بین الملل24790510.22066/cilamag.2022.247905FAرضوان باقرزادهاستادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان.Journal Article20210901Today, legislative, executive, and judicial functions have apparently proved to embodied in international legal system, and among these essential tripartite functions, the judicial system has been greatly developed in particular in recent decades. Despite the fact that the increasing number of adjudicative tribunals have led to the fragmentation of international law, it demonstrates judicialization in the broader context of legalism in the aftermath of the World Wars. Moreover, functional transition has been firmly attached to the plurality of tribunals and courts beyond their formal jurisdiction. Notwithstanding, as the international adjudication is based on the consent of States, nowadays, adjudicative forums have actively proved to be international multifunctional actors, contributing to international law, whether in their formal role (<em>i.e</em>., enforcement, administrative, constitutional review, and dispute settlement) or in the material role (<em>i.e</em>., the production of legal knowledge, creation of legal rules, formation and establishment of norm expectations, and strengthening the international rule of law and justice).<br />constitutional review, and dispute settlement) and the material role (the production of legal knowledge, creation of legal rules, formation and establishment of norm expectations, and strengthening the international rule of law and justice).امروزه در نظام حقوقی بینالمللی، کارکردهای سهگانه تقنین، اجرا و قضا، به طرق مختلف تجسم یافتهاند و در این میان، سامانه قضایی بینالمللی در دهههای اخیر رشد قابل ملاحظهای یافته است. اگرچه تعدد مراجع رسیدگی بینالمللی به بروز چالشهایی نظیر چندپارگی در حقوق بینالملل منجر شده، اقبال دولتها نسبت به رشد کمّی این مراجع، آشکارا نمودار «قضاییگرایی» در بستر نظم معاصر حقوق بینالملل است که البته در چارچوبی وسیعتر میتوان آن را بخشی از رشد «حقوقیگرایی» حاصل از تجربه تلخ جنگهای جهانی ارزیابی کرد. افزایش شمار مراجع دادرسی، تحول کارکردی آنها را هم به همراه داشته و کاربری این مراجع را حتی از قلمرو رسمی آن فراتر برده است. درست است که بنیان صلاحیت این مراجع رسیدگی به اختلافات بینالمللی هنوز بر رضایت دولتها استوار است، اما امروزه این مراجع به بازیگران فعال بینالمللی بدل شدهاند که فعالیت خود را در قالبی چندکارکردی، از ایفای نقشهای رسمی خود (دادخواهی و حل اختلاف، کارکردهای اجرایی و اداری و گاه کنترل تبعیت حقوق داخلی از حقوق بینالملل)، به کارکردهای ماهوی (تولید دانش حقوقی، خلق قواعد حقوقی، شکلدهی و تثبیت انتظارات هنجاری بازیگران بینالمللی و البته پیشبرد حاکمیت قانون و عدالت بینالمللی) نیز توسعه بخشیدهاند.https://www.cilamag.ir/article_247905_04abd3368019f103184c4ad048200d2f.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421States Derogation From Human Rights Treaties in the Age of COVID-19 Pandemic: From Current Legal Regime to Strategies to Achieve a Desired Statusتخطی دولتها از معاهدات حقوق بشری در عصر همهگیری جهانی کووید-19: از رژیم حقوقی موجود تا راهبردهای نیل به وضع مطلوب24736510.22066/cilamag.2022.247365FAعلی نواریاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه علوم قضایی0000-0003-1752-4540Journal Article20210901Numerous treaties in the field of human rights have entrusted express legal obligations to States in order to respect for and observance of human rights and fundamental freedoms of all individuals under their territorial jurisdiction. Yet, the existence of a state of public emergency of significant magnitude may put States in special circumstances that are unable to fulfill some of their human rights obligations. In order to avoid legal confusion in such circumstances, the International Human Rights System tries to reduce human rights violations by means of providing a legal mechanism. The rapid outbreak of COVID-19 can be considered as an example of the realization of a state of public emergency that threatens the lives of all human beings. Accordingly, many States have adopted measures and arrangements for derogation from human rights treaties by declaring a state of emergency. This article seeks to answer what may be the legal regime governing the States derogation from the human rights treaties and how it would correct its shortcomings and deficiencies, especially in the era of the COVID-19 pandemic. The hypothesis put forward in the present article is that the existing legal regime, despite its legal strengths, has certain shortcomings and deficiencies. The findings of the present study show that there is the possibility of States' derogation from some of their human rights obligations in the form of the derogation clause; yet, some reforms in the existing legal regime seem necessary.معاهدات پرشمار ناظر بر حوزه حقوق بشر، تعهدات حقوقی صریحی در راستای احترام و رعایت حقوق بشر و آزادیهای اساسی نسبت به کلیه افراد تحت صلاحیت سرزمینی دولتها بر عهده آنها گذاشته است. با این حال ممکن است وجود وضعیت اضطرار عمومی با مقیاس وسیع، دولتها را در شرایط خاصی قرار دهد که قادر به ایفای برخی تعهدات حقوق بشری خود نباشند. نظام بینالمللی حقوق بشر به منظور احتراز از سرگشتگی حقوقی دولتها در چنین مواقعی با تعبیه سازوکار حقوقی کوشیده است تا موارد نقض حقوق بشر را به حداقل کاهش دهد. میتوان شیوع پرشتاب کووید-19 را یکی از مصادیق تحقق وضعیت اضطرار عمومی که حیات کلیه ابنای بشر را تهدید مینماید قلمداد کرد. بر همین اساس دولتهای متعددی از طریق اعلام وضعیت اضطراری، اقدامها و تدابیری برای تخطی از معاهدات حقوق بشری اتخاذ کردهاند. مقاله حاضر در صدد تدارک پاسخ به این پرسش است که تخطی دولتها از معاهدات حقوق بشری تابع چه رژیم حقوقیای است و چگونه میتوان کاستیها و نارساییهای آن را بهویژه در عصر همهگیری جهانی کووید-19 اصلاح کرد؟ فرضیه نوشتار پیش رو این است که رژیم حقوقی موجود، علیرغم وجود نقاط قوت حقوقی، کاستیها و کمبودهایی نیز دارد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که امکان تخطی دولتها از برخی تعهدات حقوق بشری در قالب قید تخطی وجود دارد. با این حال، اعمال برخی اصلاحات در رژیم حقوقی موجود، ضروری به نظر میرسد.https://www.cilamag.ir/article_247365_12f9bf62622bf1a206ae125f2c291ee4.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421Comparison of the Fishery Zone in the Aktau Convention and the Exclusive Economic Zone in the Convention on the Law of the Seaهمسنجی منطقۀ ماهیگیری درکنوانسیون آکتائو و منطقۀ انحصاری اقتصادی در کنوانسیون حقوق دریا24686110.22066/cilamag.2022.246861FAغلامعلی قاسمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قممهدی کیخسرویدکتری حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قم0000-0003-2638-0710Journal Article20210515The Convention on the Legal Status of the Caspian Sea, known as the "Aktau Convention" has been the result of the fifth summit of the Caspian Sea littoral States in 2018 in the city of Aktau, Kazakhstan. Although this Convention has divided the Caspian Sea into different maritime zones, including the Fishery Zone, to ensure security and stability in the Caspian Sea region, nevertheless, the implementation of this important matter requires the determination and clarification of the provisions governing the Fishery Zone in light of the rules and regulations of international law, in particular the Convention on the Law of the Sea (UNCLOS). The present study using descriptive-analytical method focuses on answering the question of how the rights and obligations governing the Fishery Zone in the Aktau Convention is compared to the rights and obligations governing the Exclusive Economic Zone in the UNCLOS . The assumption is that a significant part of the rules of the Fishery Zone in the "Aktau Convention" is inspired by the rules of the Exclusive Economic Zone in the UNCLOS. However, some of the regulations in the Fishery Zone are specific to the Aktau Convention, hence unique. This paper concludes that in comparison with the UNCLOS, the Aktau Convention has taken three active, moderate, and passive approaches with regard to the Fishery Zone. In the first approach, the Aktau Convention opens new horizons in the field of provisions governing the Fishery Zone and, as a result, protection of the sovereignty of the Caspian Coastal States has set its own pattern. In the second approach, the Aktau Convention has moved aligned with the UNCLOS, and in the final approach, the Aktau Convention, unlike the UNCLOS, has remained silent on some specific legal issues.کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر موسوم به کنوانسیون آکتائو، ماحصل پنجمین اجلاس سران دولتهای حاشیۀ دریای خزر در 2018 در شهر آکتائو قزاقستان است. هرچند کنوانسیون آکتائو کوشیده است تا با ایجاد مناطق دریایی مختلف ازجمله منطقۀ ماهیگیری در راستای تضمین امنیت و ثَبات در منطقۀ دریای خزر گام بردارد، اجرایی شدن این مهم مستلزم تعیین و تدقیق مقررات حاکم بر منطقۀ ماهیگیری در پرتو مقررات حقوق بین الملل بهویژه کنوانسیون حقوق دریا است. مطالعۀ حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال است که حقوق و تعهدات حاکم بر منطقۀ ماهیگیری در کنوانسیون آکتائو در مقایسه با حقوق و تعهدات حاکم بر منطقۀ انحصاری اقتصادی در کنوانسیون حقوق دریا چگونه است؟ فرض مقاله این است که بخش قابل توجهی از مقررات حاکم بر منطقۀ ماهیگیری در کنوانسیون آکتائو با الهام از مقررات حاکم بر منطقۀ انحصاری اقتصادی در کنوانسیون حقوق دریا تدوین شده است. با وجود این، برخی از مقررات حاکم بر منطقۀ ماهیگیری مختص کنوانسیون آکتائو بوده، نظیری ندارد. نتایج این نوشتار نشان میدهد که کنوانسیون آکتائو در مقایسه با کنوانسیون حقوق دریا، سه رویکرد فعالانه، میانه و منفعلانه را اتخاذ کرده است. در رویکرد اول، کنوانسیون آکتائو افقهای جدیدی را در زمینۀ مقررات حاکم بر منطقۀ ماهیگیری گشوده و بالمآل پاسداشت از حاکمیت دولتهای این دریا را سرلوحۀ کاری خود قرار داده است. در رویکرد دوم، کنوانسیون آکتائو همگام با کنوانسیون حقوق دریا حرکت کرده و در رویکرد نهایی، کنوانسیون آکتائو برخلاف کنوانسیون حقوق دریا از موضع سکوت با موضوعهای حقوقی مواجه شده است.https://www.cilamag.ir/article_246861_9b335b848ce466cd91cdf2663b492994.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421The Impact of Lex petrolea on International Oil Contractsتأثیر حقوق فراملی نفت بر قراردادهای بینالمللی نفتی24728110.22066/cilamag.2022.247281FAسیدنصرالله ابراهیمیدانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانحمیدرضا عباسیدانشجوی دکتری حقوق نفت و گاز، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210929With more than a century of activity in the international community, the oil and gas industry, due to its unique characteristics and actors, has developed <em>lex petrolea</em>. Research experts in the field of international petroleum law believe that international petroleum contracts could be considered as one of the sources of <em>lex petrolea</em> that has influenced the formation, development and growth of <em>lex petrolea</em> since the emergence of the oil industry. The question is how <em>lex petrolea</em> affects the international petroleum contracts. Utilizing a descriptive-analytical approach, it is concluded in this article that international petroleum standards, domestic petroleum laws and regulations, and international arbitration awards issued in the petroleum disputed cases establish that although international petroleum contracts make one of the sources of transnational petroleum law, <em>lex petrolea </em>along with other sources such as laws and regulations, general rules and principles of law, the customary practices and usage in the oil industry, court proceedings and arbitrations, and even petroleum legal doctrines shall affect international oil contracts. The impact determines that despite the lack of contractual expression, <em>lex petrolea</em> could be an implied source of governing law on the international petroleum contracts. The research also shows that <em>lex petrolea</em> may also lead to the development of the terms and conditions of the international petroleum contracts and can be used as the model law for these contracts.صنعت نفت و گاز با بیش از یک قرن فعالیت در جامعۀ بینالملل به علت دارابودن ویژگیها و بازیگران خاص خود، برای تنظیم روابط میان اعضا، حقوق فراملی نفت را وضع کرده است. پژوهشگران حوزۀ حقوق فراملی نفت معتقدند که قراردادهای بینالمللی یکی از منابع حقوق فراملی نفت هستند که از پیدایش صنعت نفت بر شکلگیری، توسعه و رشد حقوق فراملی نفت تأثیرگذار بودهاند. آنچه توجه ذهن را به خود جلب میکند این است که چگونه حقوق فراملی نفت بر قراردادهای بینالمللی نفتی تأثیرگذار است؟ در پاسخ به این سؤال، این مقاله با بررسی اسناد، قوانین و آرای داوری بینالمللی نفتی منتشرشده بیان میکند هرچند قراردادهای بینالمللی نفتی، خود یکی از منابع حقوق فراملی نفت هستند، حقوق فراملی نفت از طریق منابع دیگر مانند قوانین موضوعه، اصول کلی حقوقی، عرف صنعت نفت، آرای داوری بینالمللی نفتی و حتی دکترین حقوقی نفت و گاز بر قراردادهای بینالمللی نفتی تأثیر میگذارد؛ این تأثیرات مؤید آن است که حقوق فراملی نفت، بدون درج در قراردادهای بینالمللی نفتی بر آنها حاکم است و حتی موجب توسعۀ شروط و مدلهای قراردادهای بینالمللی نفتی نیز میشود.https://www.cilamag.ir/article_247281_b00094948bb9f6b09fb5fc999dc27d10.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421The Role of Children Education to Combat Extremismنقش آموزش کودکان در مقابله با افراط گرایی24916410.22066/cilamag.2022.249164FAرویا جعفریدانشجوی دکتری رشته حقوق بینالملل عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدی ذاکریان امیریدانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211005Today extremism and any type of violent activities based on extremist ideas have become one of the most controversial threats to international peace and security. In order to combat extermism, a comprehensive policy that encompasses all dimensions and related matters including any emerging and expanding of its roots must be used. In addition to suppressive measures, the policy has to consider preventive ones. The preventive measures is seeking to prevent the emergence of extremism or mitigating individuals’ tendency to extremist ideas. The measures aim is also to prevent its expansion by increasing public awareness that follows condemnation of extremism. As far as possible, preventive measures shall include any and all aspects of extremism. Because of the crucial role that children play, education may be considered as a preventive measure. By assessing the education as a means of combating extremism, the present research analyzes the capabilities that children's education could play a part in this respect.امروزه افراطگریی و انواع اقدامات خشونتآمیز مبتنی بر عقاید افراطگرایانه، به یکی از چالش برانگیزترین تهدیدها برای صلح و امنیت بینالمللی تبدیل شده است. مقابله با افراطگرایی مستلزم استفاده از سیاست جامع است که تمام جوانب و موضوعات مرتبط، ازجمله ریشه های ظهور و گسترش آن را پوشش میدهد. این سیاست علاوه بر اقدامات مقابلهای باید به اقدامات پیشگیرانه نیز توجه داشته باشد. این اقدامات پیشگیرانه باید جلوگیری از ظهور افراط گرایی یا کاهش تمایل افراد به سوی عقاید افراطگرایانه باشد و همچنین باید از طریق افزایش آگاهی عمومی، تقبیح افراطگرایی را دنبال و به این وسیله از گسترش آن جلوگیری کند. در عین حال، اقدامات پیشگیرانه باید تا حد امکان تمام جنبههای افراطگرایی را پوشش دهد. بهره گیری از آموزش بهعنوان اقدام پیشگیرانه میتواند مورد توجه قرار گیرد. این امر بخصوص از این جهت که کودکان نقش مهم در نهاد افراطگرایی بازی میکنند حائز اهمیت است. این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه آموزش بهعنوان ابزار پیشگیری از افراطگرایی، به قابلیتهایی که آموزش کودکان میتواند در این راستا ایفا کند میپردازد.https://www.cilamag.ir/article_249164_2fdb429b77e49158f3519e6c8450844e.pdfمرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری- مدیریت علمی و پژوهشیمجله حقوقی بین المللی2251-614X39شماره 66 (بهار- تابستان)20220421The Right to Education for Afghan Refugee Children in Iran in light of the International Asylum Systemحق آموزش کودکان پناهندة افغان در ایران در پرتو نظام حقوق بینالملل ناظر بر پناهندگی24897910.22066/cilamag.2022.248979FAمسیح بهنیااستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بویین زهراساناز محمودیانکارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرجJournal Article20211026Education is a fundamental human right and is essential for the exercise of other rights. Afghan refugees are one of the largest refugee populations, and instability at home has driven many of them to Iran since the 1980s. Displaced and asylum-seeking children require special protection due to their vulnerability. Given that the focus of international instruments and reports in the field of the right to education is on the realization of free, compulsory and universal primary education, the question arises as to how the right to education of Afghan refugee children in Iran can be analyzed in the light of the international refugee law system? It seems that imposing additional costs of the education for Afghan refugees not only violates the national standard of conduct, but also violates the commitment to provide free and universal education for children in Iran.آموزش از حقوق اساسی بشر بوده و برای اعمال سایر حقوق، ضروری است. مهاجرین افغان از بزرگترین جمعیتهای پناهجو هستند که از دهة 1980 ناپایداری در خانه، بسیاری از آنان را به ایران رانده است. کودکان آواره و پناهجو به علت آسیبپذیری، حمایت ویژهای را طلب میکنند. با توجه به اینکه تمرکز اسناد و گزارشهای بینالمللی در حوزة حق تحصیل، بر تحقق آموزش ابتدایی رایگان، اجباری و همگانی است، این پرسش قابل طرح است که حق آموزش کودکان پناهندة افغان در ایران در پرتو نظام حقوق بینالملل ناظر بر پناهندگی چگونه قابل تحلیل است؟ یافته ها حاکی از این است که به نظر میرسد برقراری هزینههای اضافی برای تحصیل پناهندگان افغان نه تنها با استاندارد رفتار ملی در تضاد بوده، بلکه موجب نقض تعهد به برقراری آموزش رایگان و همگانی برای کودکان حاضر در ایران خواهد شد.https://www.cilamag.ir/article_248979_e8c26a584a418756a5e050ab1a5f1f75.pdf